Ποντάρουν στην Ελλάδα οι ξένοι επενδυτές, έρχονται αλλαγές στην αγορά ακινήτων και πρεµιέρα µε χαµηλές τιµές στα νέα τιµολόγια ρεύµατος

Η ελληνική οικονομία, φαίνεται ότι είναι σε θέση να αντιμετωπίσει και το 2024 τις επερχόμενες προκλήσεις.όπως εκτιμούν διεθνείς επενδυτές και κορυφαίοι οικονομολόγοι.

Η Ελλάδα δείχνει ικανή να διατηρήσει τη θετική δυναμική της, καθώς η ισχυρή ανάκαμψη μετά την πανδημία αναμένεται να συνεχιστεί και το επόμενο έτος, με την ανάπτυξη στην περιοχή του 2,5% να ξεπερνά αυτή των περισσότερων ευρωπαϊκών οικονομιών.

Οι επενδύσεις αναμένεται να βρεθούν στο επίκεντρο της ελληνικής οικονομίας, καθώς θα αυξηθούν στο 15,1% τον επόμενο χρόνο, από 7,1% το 2023.

Η Ελλάδα δεν είναι πλέον, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, προορισμός μόνο μη εξυπηρετούμενων δανείων ή προβληματικών επενδύσεων, αλλά τα τελευταία χρόνια έχουμε δει επενδύσεις στον χώρο της ενέργειας των υποδομών, ακινήτων, φιλοξενίας, φαρμακευτικής και υγείας, τεχνολογίας, fintech, υλικοτεχνικής υποστήριξης και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.

Το πιο σημαντικό είναι ότι η Ελλάδα προσελκύει διεθνείς επενδυτές με διαφορετικά προφίλ – ιδιωτικά κεφάλαια, εταιρικές δυνάμεις (όπως Amazon, Google και Microsoft), κρατικά επενδυτικά ταμεία, οικογενειακά γραφεία και επιχειρηματίες από διάφορους τομείς, κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων και στρατηγικές.

**********

Σειρά αλλαγών στο τρόπο φορολογικής αντιμετώπισης στους ιδιοκτήτες ακινήτων, έρχονται από την αρχή του 2024, με τις περισσότερες εκ των οποίων να εστιάζονται στην καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Παράλληλα σημαντικές είναι οι παρεμβάσεις που έρχονται να διαφοροποιήσουν τον χάρτη στην αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης (Airbnb).

Έτσι λοιπόν όσοι εκμεταλλεύονται, πάνω από δύο ακίνητα, θα αντιμετωπίζονται από την Εφορία ως επιχειρηματίες, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να ακολουθήσουν συγκεκριμένο οδικό χάρτη, με έναρξη δραστηριότητας και άνοιγμα βιβλίων.

Μία σημαντική τομή – αλλαγή, που ναι μεν έχει τεθεί σε εφαρμογή, αλλά όχι πλήρως, εξαιτίας της αποχής στην οποία βρίσκονται οι συμβολαιογράφοι, αλλά και της δυνατότητας συνέχισης της διαδικασίας μεταβίβασης ακινήτου με μετρητά, εφόσον έχει υπογραφεί προσύμφωνο και έχει δοθεί προκαταβολή, είναι κατάργηση εξόφλησης μερικής ή εν συνόλω του τιμήματος απόκτησης ακινήτου.

Δύο είναι οι βασικές κατευθύνσεις που διέπουν το πλαίσιο των αλλαγών. Η μία είναι να κάνει πιο εύκολη για τον φορολογούμενο την διαδικασία μεταβίβασης ή απόκτησης ακινήτου, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο που απαιτείται για να γίνει κάτι τέτοιο, αλλά και τον όγκο των δικαιολογητικών που απαιτούνται.

Η άλλη έχει να κάνει με την ανάγκη για φορολογική δικαιοσύνη. Ειδικά στη βραχυχρόνια μίσθωση επιχειρείται μία τομή σχετικά με την εξομοίωση των εν λόγω ακινήτων με τα ξενοδοχειακά ακίνητα, στο μέτρο που αυτό είναι εφικτό.

*********

Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την επιλογή του φθηνότερου τιμολογίου ηλεκτρικού ρεύματος και το σύμπαν φαίνεται να έχει συμμαχήσει με τους καταναλωτές και να «βάζει πλάτη» στις προσπάθειες της κυβέρνησης για τη μείωση των τιμών.

Η μετάβαση στα τιμολόγια χωρίς επιδοτήσεις, προς τεράστια ανακούφιση των αρμοδίων αρχών, συμπίπτει με μια πολύ ευνοϊκή συγκυρία αποκλιμάκωσης της τιμής του φυσικού αερίου, που αποτελεί τη βασική παράμετρο διαμόρφωσης του κόστους ρεύματος στη χονδρεμπορική και λιανική αγορά.

Ετσι, όπως όλα δείχνουν με έναν σχεδόν μαγικό τρόπο, την 1η Ιανουαρίου που θα ανακοινωθούν και οι τελικές τιμές των πράσινων τιμολογίων, ο εφιάλτης των αυξήσεων μετατρέπεται για τους καταναλωτές σε… πρωτοχρονιάτικο μποναμά.

Θα χρειαστεί τελικά να επιλέξουν μεταξύ φθηνών και φθηνότερων τιμολογίων και θα πληρώσουν την κιλοβατώρα ανεξαρτήτως χρώματος (πράσινο, μπλε, κίτρινο) χαμηλότερα από ό,τι πλήρωναν πριν με τις επιδοτήσεις.

Είναι κοινή η εκτίμηση παρόχων και αρμόδιου υπουργού ότι οι τιμές ρεύματος τον Ιανουάριο θα είναι ίδιες ή και χαμηλότερες από αυτές της περιόδου των επιδοτήσεων.

Με τα υπάρχοντα δεδοµένα, οι τελικές τιµές των πράσινων τιµολογίων θα διαµορφωθούν κάτω από τα 15 λεπτά/ kWh µεσοσταθµικά που είχαν ανακοινώσει αρχικά οι πάροχοι. Βασική επιδίωξή τους σε πρώτη φάση είναι να διατηρήσουν το πελατολόγιό τους.

Αυτό σηµαίνει ότι ο ανταγωνισµός τον Ιανουάριο θα επικεντρωθεί στα πράσινα και στα µπλε (σταθερά) τιµολόγια, που είναι εύκολα συγκρίσιµα.