Στα 10,5 δισ. ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2023 – Πού κινήθηκε η μέση τιμή δωματίου

Στα 10,5 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε ο τζίρος των ελληνικών ξενοδοχείων το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 23% σε σύγκριση με το 2022, με άνοδο της μέσης πληρότητας όλους τους μήνες πλην του Απριλίου, καθώς και της μέσης τιμής διάθεσης των δίκλινων δωματίων τουλάχιστον σε συγκεκριμένους μήνες.

Βέβαια, ο κλάδος εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τα ίδια προβλήματα, δηλαδή τη δυσκολία εύρεσης προσωπικού, το ανεβασμένο κόστος της ενέργειας και συνολικά το λειτουργικό κόστος, τη μειωμένη πληρότητα εκτός των μηνών αιχμής και τέλος τον ανταγωνισμό από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Ξενοδοχεία: Τζίρος 10,5 δισ. το 2023 – Πού κυμάνθηκαν οι τιμές των δίκλινων-1

Αναλυτικά, η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων τον περασμένο Μάιο διαμορφώθηκε στο 53% από 47% το 2022, ενώ τον Οκτώβριο παρουσίασε αύξηση στο 49% από 44% τον ίδιο μήνα του 2022, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του ΙΤΕΠ για λογαριασμό του ΞΕΕ. Τους ίδιους μήνες παρατηρήθηκε και αύξηση της μέσης τιμής ενός δίκλινου δωματίου κατά περίπου 11%. Βάσει της έρευνας του ΙΤΕΠ, τα δύο αυτά γεγονότα αποτυπώνουν τις προοπτικές επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν.

Ωστόσο, πρέπει να ληφθούν υπόψη δύο παράγοντες: Πρώτον, σε ετήσια βάση τα μισά δωμάτια του ελληνικού ξενοδοχειακού δυναμικού διατέθηκαν σε τιμή κάτω των 130 ευρώ και δεύτερον, κατά τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο η αυξημένη πληρότητα αφορά κυρίως στα ξενοδοχεία των μεγαλύτερων κατηγοριών, ενώ παραμένει χαμηλή για τα ξενοδοχεία ενός ( Μάιος 28%, Οκτώβριος 20%)  και δύο αστέρων ( Μάιος 39%, Οκτώβριος 31%), σημειώνει η έρευνα.

Ξενοδοχεία: Τζίρος 10,5 δισ. το 2023 – Πού κυμάνθηκαν οι τιμές των δίκλινων-2

Ξενοδοχεία: Τζίρος 10,5 δισ. το 2023 – Πού κυμάνθηκαν οι τιμές των δίκλινων-3

Από την ανάλυση πάντως προκύπτει ότι τον Αύγουστο του 2023, στην κορύφωση της θερινής σεζόν, η μέση τιμή διάθεσης ενός δίκλινου δωματίου αυξήθηκε κατά 9% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2022 και κατά 31% σε σύγκριση με το 2019. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της έρευνας, διαμορφώθηκε στα 164 ευρώ.

Στο κομμάτι της απασχόλησης, όπου οι ξενοδόχοι έχουν εκφράσει επανειλημμένως δυσκολίες στην εύρεση κατάλληλων επαγγελματιών για όλους τους ρόλους, παρουσιάστηκε αύξηση 12,6% σε σύγκριση με το 2022 και ξεπέρασε τις 108.000 θέσεις εργασίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα αποδίδει την αύξηση του τζίρου και της απασχόλησης εν μέρει στις επενδύσεις των ξενοδοχείων, που το 2023 ανήλθαν σε 761 εκατ. ευρώ και το 13% αυτών αφορούσε δράσεις βιωσιμότητας.

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, επεσήμανε: «Ο ελληνικός τουρισμός πηγαίνει καλά και έχει σταθερή δυναμική. Το αναδεικνύει η Ετήσια Έρευνά μας,  μέσα από τα βασικά μεγέθη του κλάδου που επιβεβαιώνουν πως ο τουρισμός συνεχίζει να είναι ο πρωταγωνιστής της εθνικής οικονομίας  και το ελληνικό ξενοδοχείο συνεχίζει τη μεγάλη προσφορά του στη χώρα. Απόδειξη τα 2,5 δισ. που επενδύθηκαν την τελευταία πενταετία από τα ξενοδοχεία για την αναβάθμισή τους ώστε να μπορούμε σήμερα να μιλάμε για αύξηση του τζίρου και της απασχόλησης. Είμαστε λοιπόν στο σωστό δρόμο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν μεγάλες προκλήσεις, από την εύρεση προσωπικού και το ενεργειακό κόστος μέχρι τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Γι’ αυτό και συνεχίζουμε να καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια αντιμετώπισής τους. Με τεκμηριωμένες θέσεις και υπεύθυνη επιστημονική δουλειά. Ο τουρισμός δεν προσφέρεται ούτε για πανηγυρισμούς, ούτε για μεμψιμοιρίες. Είναι πεδίο συνεργασίας και συλλογικής δράσης.».