7 επιχειρηματίες και στελέχη επιχειρήσεων μιλούν για το πως ολοκληρώνεται η περίοδος των θερινών εκπτώσεων

Στο τέλος τους έφθασαν σήμερα οι εκπτώσεις με την πλειοψηφία των εμπόρων να  δηλώνουν απογοητευμένοι όχι μόνο για τη συγκεκριμένη εκπτωτική περίοδο του Αυγούστου αλλά και για τη γενικότερη κίνηση της αγοράς. Οι καταναλωτές πάντως άλλαξαν αναγκαστικά συνήθειες λόγω της πανδημίας και της δυσκολίας να ψωνίσουν από τα φυσικά καταστήματα. Ποιές κατηγορίες προϊόντων σημείωσαν άνοδο ακολουθώντας τη θετική τάση των πωλήσεων μέσω διαδικτύου.

Γράφει η Μαρία Μπακοπούλου

Επιχειρώντας μια πρώτη αποτίμηση των θερινών εκπτώσεων για το  2020, ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητήριου Πειραιά (ΕΒΕΠ) Βασίλης Κορκίδης επισημαίνει στο THECEO.GR ότι η φετινή εκπτωτική περίοδος «δεν πήγε, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, καθόλου καλά, πανελλαδικά. Θα λέγαμε, χωρίς υπερβολή, ότι οι εκπτώσεις φέτος έπεσαν… θύμα της πανδημίας και όλων των επιπτώσεων που αυτή έφερε όπως έλλειψη ρευστότητας, φόβος για χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς κ.ά.».

Σύμφωνα με τον ίδιο, το ποσοστό πτώσης σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2019 εκτιμάται στο 18%, το οποίο σε απόλυτους αριθμούς μεταφράζεται σε απώλειες 1 δισ. ευρώ από τα 6,2 δισ. ευρώ τζίρου, που έκαναν πέρυσι τα καταστήματα στις θερινές εκπτώσεις.
Επίσης, κατά τον κ. Κορκίδη, από τους επιμέρους κλάδους, ένδυση και υπόδηση, παρά τις δελεαστικές προσφορές στα περισσότερα καταστήματα, υπέστησαν τις μεγαλύτερες ζημιές, τα καλλυντικά κατάφεραν να αντέξουν, σημειώνοντας μικρή πτώση.
Αν κάποιοι χαμογέλασαν αυτοί ήταν οι επιχειρηματίες των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, προϊόντα στα οποία η ζήτηση, τηρουμένων των αναλογιών και της κατάστασης… βελτιώθηκε.

Παράλληλα, ο ίδιος εμφανίζεται απαισιόδοξος για την κατάσταση της αγοράς το ερχόμενο φθινόπωρο, εκτιμώντας ότι «αν δεν έχουμε λουκέτα σε κάποιες επιχειρήσεις, σίγουρα θα έχουμε αρκετούς επιχειρηματίες που θα επιδιώξουν να μπουν στον πτωχευτικό κώδικα, ζητώντας δεύτερη ευκαιρία».

Η φετινή εικόνα των εκπτώσεων αποδίδεται ανάγλυφα από εμπόρους και στελέχη επιχειρήσεων που μίλησαν στο THECEO.GR., με τους περισσότερους να αναφέρονται σε εμφανή μείωση τζίρου, η οποία διογκώθηκε εξαιτίας της πανδημίας.
Υπάρχουν και εκείνοι που διαπίστωσαν αύξηση, παρά την κατάσταση που επικρατεί, ενώ από τα λεγόμενά τους, αναδύεται και ένα στοιχείο που πέρυσι δεν υπήρχε τόσο έντονο: Οι αγορές μέσω διαδικτύου, οι οποίες δεν σταμάτησαν, ακόμα και την περίοδο των εκπτώσεων και μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις διπλασιάστηκαν.

Κωνσταντίνα Μπίρλη (Regalinas): Πτώση 10%, αλλα μεγάλη αύξηση μέσω διαδικτύου

Σύμφωνα με την Κωνσταντίνα Μπίρλη, στέλεχος των καταστημάτων γυναικείας ένδυσης Regalinas, «η πτώση στον τζίρο μας σε σχέση με τις προηγούμενες εκπτώσεις υπολογίζεται στο 10%, σε αρνητικό πρόσημο αλλά αυτό το ποσοστό είναι καλότερο από αυτό που αναμέναμε για εφέτος, αν λάβουμε υπόψη μας την κατάσταση που επικρατεί και την αρνητική ψυχολογία που έχει πολύς κόσμος. Έπαιξε, φυσικά, ρόλο το γεγονός ότι οι καταναλωτές δεν έπαιρναν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ενώ πολλούς αποθάρρυνε το ό,τι έπρεπε να μπαίνουν ένας-ένας ή δύο-δύο μέσα στο κατάστημα, καθώς δεν ήθελαν να περιμένουν».

Όπως επισημαίνει η ίδια, η πτώση κατανάλωσης ήταν μεγαλύτερη στα μαγαζιά του κέντρου της Αθήνας και στον Πειραιά και μικρότερη σε όσα καταστήματα βρίσκονταν στα προάστια, κάτι που επιβεβαιώνει το γεγονός ότι ο κόσμος δεν κατεβαίνει τόσο στο κέντρο όσο παλαιότερα.
Σχετικά με τις πωλήσεις μέσω του διαδικτύου αναφέρεται σε διπλασιασμό, καθώς όπως τονίζει «ακολουθείται ακριβώς η ίδια τιμολογιακή πολιτική όπως στα καταστήματα και είναι σύντομος και ο χρόνος παράδοσης».

Φωτεινή Πουλοπούλου (Strantzalis shoes): Η χειρότερη χρονιά της τελευταίας δεκαετίας 

Ζοφερό τοπίο περιγράφει στο THECEO.GR η ιδιοκτήτρια του καταστήματος υποδημάτων Strantzalis shoes στο κέντρο της Αθήνας, Φωτεινή Πουλοπούλου: «Οι φετινές εκπτώσεις δεν είχαν καμία σχέση σε απόδοση με τα προηγούμενα χρόνια, μπορώ να πω ότι ήταν και από τις χειρότερες της τελευταίας δεκαετίας. Τέτοιο πράγμα δεν ζήσαμε ακόμα και όταν ήμασταν στα μνημόνια. Για το δικό μας κατάστημα, θα έλεγα ότι η πτώση σε σχέση με πέρυσι υπολογίζεται κοντά στο 40%, ένα ποσοστό πολύ μεγάλο σε σχέση με ό,τι γίνονταν τουλάχιστον τα τελευταία δύο με τρία χρόνια».
Με το κατάστημά της τοποθετημένο στην οδό Πανεπιστημίου, η κ. Πουλοπούλου μετρά δύο πολύ σημαντικούς αρνητικούς παράγοντες: Τον φόβο του κόσμου για τα Mέσα Mαζικής Mεταφοράς και την έλλειψη τουρισμού, ενώ έναν μικρό ρόλο έπαιξε και το γεγονός ότι
αρκετοί εν δυνάμει πελάτες εξακολουθούσαν να εργάζονται από το σπίτι: «Για να έρθει κάποιος στο μαγαζί μου, όπως και σε άλλα μαγαζιά στο κέντρο της Αθήνας, θα πρέπει να πάρει το Mετρό, δύσκολα θα έρθει με το όχημά του, πόσο μάλλον και τους τελευταίους μήνες που ακούστηκαν τόσα και για τον Μεγάλο Περίπατο. Επίσης, βρισκόμαστε στην Πανεπιστημίου, δίπλα σε τόσα ξενοδοχεία, από τα οποία δεν άνοιξαν όλα, καθώς δεν υπήρχαν τουρίστες από το εξωτερικό. Θα μπορούσα, επίσης, να σας πω ότι συνέβαλε και το γεγονός ότι πολλοί πελάτες μου εργάζονταν πλέον από το σπίτι, οπότε δεν ήρθαν φέτος να
ψωνίσουν».

Η κ. Πουλοπούλου προσθέτει ως παράγοντα που επηρέασε τα μαγαζιά του κέντρου και την έλλειψη ειδικά Κυπρίων επισκεπτών, οι οποίοι έκαναν μεγάλους τζίρους. Καταλήγοντας επισημαίνει ότι ο χειμώνας αναμένεται να είναι δύσκολος για την αγορά αν δεν συνεχιστούν τα μέτρα όπως για παράδειγμα η επιδότηση του ενοικίου.

Νίκος Μουρτζίνος (Be Seen): Πτώση για τα μαγαζιά του κέντρου, γενικότερα ο Αύγουστος ήταν χειρότερος από τον Ιούλιο

Την απουσία τουριστών, αλλά και τον φόβο για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς επισημαίνει στο THECEO.GR και ο ιδιοκτήτης της αλυσίδας οπτικών Be Seen Νίκος Μουρτζίνος: «Δεν ήταν καλή η φετινή εκπτωτική περίοδος. Aναμφισβήτητα η πανδημία ήταν καθοριστικός παράγοντας, με όσα έφερε μαζί της, όπως η έλλειψη ρευστότητας και ένας γενικότερος φόβος για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ακόμα και για  τον διπλανό. Γενικά είχαμε μια πτώση της τάξης του 10%, αλλά θα πρέπει να συμπληρώσω ότι ο τζίρος και η καταναλωτική συμπεριφορά διέφερε από μαγαζί σε μαγαζί. Για παράδειγμα, στο κατάστημα του κέντρου είχαμε πτώση 10%, ενώ π.χ. στο Χαλάνδρι και στην Κηφισιά, ήταν σταθερός ο τζίρος σε σχέση με την προηγούμενη αντίστοιχη περίοδο, ακριβώς γιατί ο κόσμος μπορούσε να πάει με το αυτοκίνητό του. Επίσης, ο Αύγουστος ήταν χειρότερος από τον Ιούλιο, με την πτώση
να φτάνει το 20%».

Πάντως, ο κ. Μουρτζίνος  δηλώνει ότι «έχουμε βάλει τον πήχη χαμηλά και πηγαίνουμε μέρα με την ημέρα, είναι πολύ δύσκολο να προβλέψει κανείς πώς θα εξελιχθεί αυτή η κατάσταση».
Μια διαφορετική εικόνα παρουσιάζεται στους κλάδους των ηλεκτρικών–ηλεκτρονικών, με εκπροσώπους γνωστών καταστημάτων να μιλούν για άνοδο, αλλά παρόλαυτα για εγκράτεια του κόσμου σε σχέση με άλλα χρόνια.

Γιώργος Τζεμπετζής (Public Χαλανδρίου): Αύξηση κυρίως μέσω διαδικτύου

Σύμφωνα με τον Γιώργο Τζεμπετζή, υποδιευθυντή του Public Χαλανδρίου «είχαμε αυξημένη κίνηση, η οποία έφτασε και το 25%, παρότι ο κόσμος γενικά δεν κυκλοφορούσε όσο άλλες χρονιές. Ο Ιούλιος ήταν καλύτερος σε κίνηση από τον Αύγουστο, ενώ το αξιοσημείωτο ήταν ότι συνεχίστηκαν απτόητες οι αγορές μέσω του ηλεκτρονικού μας καταστήματος, κάτι το οποίο, εξάλλου, είχε γίνει έντονα την περίοδο που ήμασταν κλειστά. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι ο κόσμος εξακολουθεί να ψωνίζει online, τόσο λόγω του φόβου για τις μετακινήσεις και τον συγχρωτισμό στα μαγαζιά, όσο και για το ό,τι το έκανε και τον βόλεψε, οπότε το συνεχίζει».

Νίκος Καρώνης (Ηλεκτρικά είδη): Μείωση στα aircondition λόγω φόβου-κορωνοϊού, αύξηση στα άλλα είδη

Για «μετάλλαξη» των πελατών μιλά στο THECEO.GR, ο ιδιοκτήτης του καταστήsματος ηλεκτρικών ειδών Καρώνης στο Ίλιον , Νίκος Καρώνης,  υποστηρίζοντας ότι στις φετινές εκπτώσεις ο τζίρος ανέβηκε κατά 5% σε σχέση με πέρυσι. «Η καραντίνα άλλαξε πολύ τους καταναλωτές. Άλλοι φοβούνται να έρθουν στο μαγαζί, άλλοι δεν θέλουν να φοράνε μάσκα ή
να περιμένουν να μπουν μέσα και άρα δεν έρχονται και προτιμούν να κάνουν τις αγορές τους διαδικτυακά. Για το λόγο αυτό και παρατηρούμε μεγάλη αύξηση, πλέον, στο διαδικτυακό μας κατάστημα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, ακόμα και μεγαλύτερες ηλικίες, πλέον, έχουν μάθει να σερφάρουν στο διαδίκτυο, να βλέπουν προϊόντα και να συγκρίνουν τιμές, ενώ θα επιλέξουν κυρίως τα μαγαζιά που γνωρίζουν ότι διαθέτουν και φυσικό και ηλεκτρονικό σημείο πώλησης. «Η αύξηση στις αγορές από το διαδίκτυο άγγιξε το 24% μέσα στις εκπτώσεις και θεωρούμε ότι θα είναι ακόμα μεγαλύτερη τους επόμενους μήνες».

Αξίζει, δε, να γίνει μνεία στα προϊόντα που επέλεξαν φέτος οι πελάτες του καταστήματος Καρώνης, τα οποία αντικατοπτρίζουν… το καλοκαίρι του κορονοιού: «Είχαμε 30% πτώση στα κλιματιστικά, λογικό καθώς ήταν πολλοί αυτοί οι επιστήμονες που βγήκαν και είπαν ότι ενισχύει την ανάπτυξη του κορονοιού. Αντίθετα, είχαμε άνοδο στους ανεμιστήρες, στις τηλεοράσεις και στα ψυγεία, που σημαίνει ότι ήταν πολλοί αυτοί που επέλεξαν να πάνε στο χωριό ή το εξοχικό και επέλεξαν να ανανεώσουν τα ηλεκτρικά τους».

Παρά την ικανοποιητική, τηρουμένων των αναλογιών, εικόνα για το μαγαζί του, ο κ. Καρώνης δεν δηλώνει αισιόδοξος, τονίζοντας ότι οι επόμενοι μήνες θα επηρεαστούν από το γενικότερο κακό κλίμα που φέρνει μαζί του το καλοκαίρι, όπως η έλλειψη τουρισμού, η απώλεια ρευστότητας για πολλούς καταναλωτές λόγω ανεργίας κλπ.

Τάσος Πλουμής (Διάφανο): Είχαμε κάποια κίνηση γιατί ο κόσμος δεν πήγε διακοπές

Αυξημένη κίνηση στις φετινές θερινές εκπτώσεις, αν και όχι όπως άλλες χρονιές, παρατήρησε και ο Τάσος Πλουμής, στέλεχος της εταιρίας ειδών σπιτιού ΔΙΑΦΑΝΟ. Μιλώντας στο THECEO.GR υποστήριξε ότι «παρά την κατάσταση είχαμε κόσμο που ήρθε στα μαγαζιά και ψώνιζε ακόμα και μικροπράγματα για το σπίτι ή το εξοχικό. Προσωπικά το αποδίδω στο
γεγονός ότι πολλοί επέλεξαν φέτος να μην κάνουν διακοπές και να πηγαινοέρχονται στο εξοχικό, οπότε πήραν κάποια πράγματα, έπιπλα κήπου κλπ για να το ανανεώσουν.
Πεποίθηση, επίσης, και του κ. Πλουμή, είναι ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρχει αύξηση στο διαδικτυακό κατάστημα της εταιρίας, το οποίο, ήδη, μέσα στο 2020, σημείωσε χαρακτηριστική άνοδο στις επισκέψεις και στον τζίρο του.

Πτώση και το 2019

Επιστρέφοντας ακριβώς ένα χρόνο πίσω, αυτό που αποδεικνύεται είναι ότι η κάθοδος του τζίρου στις θερινές εκπτώσεις δεν είναι φετινό φαινόμενο, καθώς είχε ξεκινήσει από πέρυσι, όπου, βάσει έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, υπήρχε χαμηλή συμμετοχή του κόσμου και έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσαν οι καταστηματάρχες της πρωτεύουσας, ο τζίρος των θερινών εκπτώσεων του 2019 ήταν χειρότερος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο του 2018, κατά 57,9%.

Είναι, δε, χαρακτηριστικό ότι μόνο 1 στις 4 επιχειρήσεις εμφάνισε καλύτερο τζίρο για την περσινή περίοδο των θερινών εκπτώσεων, ενώ το 16,7% δήλωσε ότι κατέγραψε τα ίδια επίπεδα εμπορικής κίνησης.