Εστίαση: Μιλούν για αβέβαιο μέλλον και λουκέτα Γ. Καββαθάς, Β. Κορκίδης και Αντ. Σταύρου

Σε νέο κύκλο αβεβαιότητας για την επόμενη ημέρα μπαίνουν οι επιχειρηματίες της εστίασης, μετά και την επιβολή του δεύτερου lockdown, αλλά και τους νέους περιορισμούς στο take away, καθώς από σήμερα το βράδυ στις 21.00 και κάθε βράδυ μέχρι την άρση της καραντίνας, απαγορεύεται (το take away), εκτός εάν πας βόλτα το σκύλο σου...

Γράφει η Μαρία Μπακοπούλου

Δεδομένου ότι η εστίαση είναι από τους κλάδους που είχαν κλείσει ήδη κάποιες ημέρες πριν από το lockdown ενώ όταν θα επέλθει το άνοιγμα της αγοράς, θα είναι – όπως και την πρώτη φορά – από τους τελευταίους που θα ανοίξουν, φορείς και επιχειρηματίες εκφράζουν φόβους για οριστική διακοπή λειτουργίας, από το νέο χρόνο, αρκετών καταστημάτων σε όλη την επικράτεια.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΓΣΕΒΕΕ, ο κλάδος της εστίασης είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος «εργοδότης» της ελληνικής οικονομίας, με 330.000 εργαζόμενους πανελλαδικά. Προερχόμενος, μάλιστα, και από δεκαετή προηγούμενη κρίση, ο κλάδος μέτρησε τους προηγούμενους μήνες, ακόμα περισσότερες πληγές που έρχονται να προστεθούν στις ήδη υπάρχουσες: Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου υπηρεσιών εστίασης, ο κύκλος εργασιών το β’ τρίμηνο 2020 ανήλθε σε 592.729.473 ευρώ, καταγράφοντας μείωση 59% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο 2019, όταν είχε ανέλθει σε 1.446.782.662 ευρώ.

Για τις επιχειρήσεις του κλάδου με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων, για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, ο κύκλος εργασιών τον Αύγουστο 2020 ανήλθε σε 124.306.749 ευρώ, σημειώνοντας μείωση 33,6% σε σχέση με τον Αύγουστο 2019, όταν είχε ανέλθει σε 187.304.387 ευρώ.

Στη μεγάλη εικόνα του κλάδου, πάντως, από έναν συνολικό ετήσιο τζίρο της τάξης των 5 δισ. ευρώ το 2019, από την Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ ) εκτιμάται ότι για το 2020 θα υπάρξουν απώλειες πάνω από τα μισά, δηλαδή γύρω στα 2,5- 3 δισ. ευρώ.

Γ. Καββαθάς (Πρόεδρος ΓΣΕΒΕΕ): «Λείπει η ουσιαστική στήριξη»

Για απουσία ουσιαστικής στήριξης από την πολιτεία σε αυτό τον δεύτερο κύκλο διακοπής λειτουργίας της εστίασης κάνει λόγο στο THECEO.GR o Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς, επισημαίνονται ότι από τη νέα χρονιά είναι πολύ πιθανό να κλείσουν οριστικά ειδικά εποχιακά καταστήματα εστίασης, τα οποία δεν εργάζονται όλο το χρόνο.

«Όλοι κάνουν τις προσπάθειές τους αυτόν τον καιρό, με όποιον τρόπο μπορούν, αλλά η αλήθεια είναι ότι αν δεν υπάρξει γερή στήριξη από την κυβέρνηση, δύσκολα θα μπορέσουν να επιβιώσουν όλες αυτές οι επιχειρήσεις. Αν εξαιρέσει κανείς τον τέταρτο κύκλο της επιστρεπτέας προκαταβολής, δεν νομίζω ότι είναι κάποιο άλλο μέτρο που να στηρίζει επί της ουσίας την εστίαση. Η μετάθεση οικονομικών υποχρεώσεων για τους επόμενους μήνες δεν είναι ουσιαστικό μέτρο στήριξης, είναι απλά για να χρυσωθεί το χάπι».

Delivery αλλά…

Το delivery μέσω τηλεφώνου και διαδικτύου πάντως, που από πολλούς εμφανίζεται ως μια… κάποια λύσις, δεν καταφέρνει να ισοσταθμίσει τις απώλειες από τον τζίρο που χάνεται συστηματικά όλους αυτούς τους μήνες στα καταστήματα εστίασης και μπορεί να καλύψει μόνο ως ένα μικρό ποσοστό στο χαμένο τζίρο.

Εξάλλου, σύμφωνα με τα όσα δηλώνει στο THECEO.GR ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου (ΕΒΕΠ) Βασίλης Κορκίδης «είναι ένα καταφύγιο για κάποιες επιχειρήσεις εστίασης, το οποίο όμως δεν μπορεί να αποφέρει γρήγορα αποτελέσματα, ειδικά αν πρόκειται για παραδοσιακές ταβέρνες που είναι μεγάλο μέρος της εστίασης στην Ελλάδα. Χρειάζεται κάποιος καιρός για να μπορεί να σε μάθει ο πελάτης που ερχόταν στο μαγαζί και να μπορεί να αντιληφθεί ότι αυτό που έτρωγε εκεί μπορεί να το έχει και στο σπίτι του».

Ο ίδιος αναφέρεται και στη δυσκολία πολλών εστιατορίων να ενταχθούν σε ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελίας φαγητού, καθώς για αρκετούς ιδιοκτήτες η προμήθεια που θα πρέπει να δώσουν είναι πάρα πολύ υψηλή και τελικά είναι πιο συμφέρον για αυτούς να κλείσουν για ένα χρονικό διάστημα παρά να αρχίσουν, χωρίς καμία προεργασία και διαφήμιση, το delivery μέσω διαδικτύου.

Σύμφωνα, δε, με τον CEO του ομίλου Καστελόριζο, Αντώνη Σταύρου, η διαδικασία του delivery στερεί από τους καταναλωτές την εμπειρία της επίσκεψης σε ένα εστιατόριο, που είναι σχεδόν η μισή ευχαρίστηση για έναν πελάτη: «Έχουμε τη δυνατότητα της παραγγελίας από το διαδίκτυο ή από το τηλέφωνο, εδώ και πολύ καιρό στα ψητοπωλεία του ομίλου. Υπάρχει κινητικότητα σε αυτό το κομμάτι. Πως όμως ο άλλος να πάρει delivery στο σπίτι του το ψάρι ή τη σούπα που προσφέρεται με έναν ειδικό τρόπο στα εστιατόρια; Είναι πλέον θέμα απώλειας της όλης εμπειρίας που αποκομίζει ο πελάτης στην έξοδό του», λέει δικαίως ο κ. Σταύρου.