Μ. Σαββίδης, Θ. Καπράλος, Β. Κορκίδης μιλούν για τις επιπτώσεις του νέου lockdown όταν λίγες ημέρες πριν η κυβέρνηση διαβεβαίωνε ότι δε θα συμβεί

Με απογοήτευση, απαισιοδοξία αλλά και αγωνία για το πότε θα έρθει το άνοιγμα της αγοράς αντιμετωπίζουν το δεύτερο lockdown επιχειρηματίες που είδαν μέσα σε λίγους μήνες τα καταστήματά τους να κλείνουν για μια ακόμα φορά, παρά τις διαβεβαιώσεις, ακόμα και μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, ότι δεν θα υπήρχε ξανά τέτοια εντολή από την κυβέρνηση.

Γράφει η Μαρία Μπακοπούλου

Όλα αυτά συμβαίνουν σε μια χρονική περίοδο που είναι από τις πιο σημαντικές για το σύνολο των επιχειρήσεων: Τον Νοέμβριο, τον μήνα πριν από τα Χριστούγεννα, ένα διάστημα με ενδιάμεσες εκπτώσεις, αλλά και την περίφημη, πλέον, Black Friday, από την οποία επωφελείται η πλειονότητα των καταστημάτων η οποία «ζεσταίνει την αγορά» πριν από τον Δεκέμβριο.

Υπενθυμίζεται πως σε συνέντευξή του την προηγούμενη άνοιξη, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης είχε υπολογίσει τις απώλειες της οικονομίας σε περίπου 6 δισ. ευρώ για κάθε μήνα lockdown. Σύμφωνα, δε, με πρόσφατη έρευνα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), οι απώλειες τζίρου της αγοράς για το 2020, συμπεριλαμβανομένων και των δυο lockdown, αναμένεται να αγγίξουν τα 50 δισ. ευρώ ως πρςο τις απώλειες του ΑΕΠ, τη στιγμή που τα παρεχόμενα μέτρα της κυβέρνησης, συνολικά και για τις δύο περιόδους δεν έχουν ξεπεράσει, τουλάχιστον μέχρι αυτή τη στιγμή τα 10 δισ. ευρώ.

Με φόντο τα κατεβασμένα ρολά και τις φήμες για παράταση του lockdown, ακόμα και έως λίγες ημέρες πριν τα Χριστούγεννα, τρεις άνθρωποι της αγοράς μιλούν στο ΤΗΕCEO.GR για όσα φέρνει και πρόκειται να προκαλέσει μελλοντικά αυτή η νέα διακοπή λειτουργίας των καταστημάτων, σε αυτή τη χρονική στιγμή, επισημαίνοντας ομόφωνα ότι χρειάζονται περισσότερα μέτρα στήριξης από την πολιτεία για να ανοίξουν ξανά, με τα λιγότερα δυνατά προβλήματα, οι επιχειρήσεις τον Δεκέμβριο.

Μάκης Σαββίδης (Αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών): «Φειδωλά τα μέτρα της κυβέρνησης – Η αγορά κινείται σε έναν εφιάλτη»

Ο Μάκης Σαββίδης, Αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.

Για την ανάγκη παροχής ακόμα περισσότερων μέτρων από την πλευρά της κυβέρνησης μετά και από την επιβολή του δεύτερου lockdown κάνει λόγο στο ΤΗΕCEO.GR ο Αντιπρόεδρος του ΕΣΑ,  Μάκης Σαββίδης τονίζοντας ότι πρόκειται για ημιτελή στήριξη που φέρνει ακόμα μεγαλύτερες αναταράξεις στο επιχειρηματικό τοπίο: «Παρότι είναι στη σωστή κατεύθυνση, είναι λίγα και ανεπαρκή τα μέτρα της πολιτείας για την αγορά, ειδικά σε αυτή τη φάση που όλοι αναμέναμε αυτούς τους μήνες κοντά στα Χριστούγεννα για να αναπληρώσουμε ό,τι χάσουμε τους προηγούμενους μήνες. Είναι φειδωλή η κυβέρνηση στα μέτρα και από αυτό αντιλαμβάνομαι ότι ίσως επιθυμεί να δώσει παράταση στο lockdown και μέσα στον Δεκέμβριο. Από την πλευρά των επιχειρήσεων δεν υπάρχουν, πλέον, δυνάμεις να αντιμετωπιστεί η κατάσταση, στην πλειονότητά τους είναι εξασθενημένες οικονομικά και δεν μπορούν να σχεδιάσουν την επόμενη ημέρα. Θα έλεγα ότι αυτή τη στιγμή η αγορά κινείται σε έναν εφιάλτη».

Ο ίδιος επισημαίνει ότι θα πρέπει η μείωση ενοικίου να είναι μεγαλύτερη, καθώς «με κλειστά μαγαζιά πως θα βρουν οι επιχειρήσεις να πληρώσουν ακόμα και το 60%», ενώ προσθέτει ότι παρά την εκτίναξη του ηλεκτρονικού εμπορίου κατά 35%, οι on line πωλήσεις δεν μπορούν να αναπληρώσουν πλήρως τις απώλειες.

Θεόδωρος Καπράλος (Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά): «Είχαμε πειστεί ότι δεν γίνει δεύτερο lockdown»

Ο Θεόδωρος Καπράλος, Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά.

Για μια κατάσταση που «δοκιμάζει τις αντοχές των επιχειρήσεων», μιλά στο THECEO.GR ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, Θεόδωρος Καπράλος, συμπληρώνοντας ότι «αυτό το δεύτερο lockdown είναι ακόμα πιο απότομο από το πρώτο».

Σύμφωνα με τον ίδιο «Ακόμα και δέκα ημέρες πριν, τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και άλλα στελέχη της κυβέρνησης έλεγαν ότι δεν θα γίνει δεύτερο lockdown γιατί δεν το αντέχει η αγορά.

Η πλειοψηφία των επιχειρηματιών, τόσο αυτών στη χονδρική, όσο και στη λιανική, βασιζόμενοι σε αυτές τις δηλώσεις, είχε εφοδιαστεί με καινούρια προϊόντα, εν όψει και των Χριστουγέννων, αλλά και των εκπτώσεων, της Black Friday. Αυτά θα μείνουν αδιάθετα τώρα, με την ελπίδα να απορροφηθούν την περίοδο των Χριστουγέννων. Συμπέρασμα; Ο Νοέμβριος είναι από τους πιο βασικούς μήνες της αγοράς και εμείς είμαστε κλειστά».

Για τον κ. Καπράλο, κάποια έσοδα για τις πληττόμενες επιχειρήσεις θα έρθουν από τη διάθεση των αγαθών μέσω του διαδικτύου, αλλά όπως τονίζει «το e-shop δεν είναι πανάκεια, ενώ είναι πολλές επιχειρήσεις ακόμα που δεν μπορούν να ‘’σηκώσουν’’ οικονομικά το βάρος ενός ακόμα εξόδου όπως είναι η δημιουργία και η συντήρηση ενός ηλεκτρονικού καταστήματος. Θα έλεγα, δε, ότι τελικά είναι οι πιο μεγάλες επιχειρήσεις που επωφελούνται από τα e-shops, παρά οι μικρομεσαίες, που αποτελούν και την πλειοψηφία της αγοράς».

Προειδοποίησε, δε, για λουκέτα από το νέο χρόνο, ειδικά σε κλάδους όπως η ένδυση ή η υπόδηση.

Β. Κορκίδης (Πρόεδρος ΕΒΕΠ): «Ανεπαρκή τα μέτρα – Δεν λύνουν τα προβλήματα»

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης.

Για επιχειρήσεις που βρίσκονται «στην κόψη του ξυραφιού» με το… κερασάκι στην τούρτα να είναι το δεύτερο lockdown μιλά στο THECEO.GR ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, προσθέτοντας ότι μέτρα της πολιτείας δεν επαρκούν, δεδομένου του εύρους των προβλημάτων που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η αγορά και προερχόμενη από μια δεκαετή, προηγούμενη οικονομική κρίση.

«Είναι σαν να λέει η πολιτεία στην επιχείρηση “σε στηρίζω αλλά δεν μπορώ να σου λύσω το πρόβλημα της βιωσιμότητας”’, το οποίο έχουν, πλέον, πολλές, ειδικά μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στην Ελλάδα. Εξάλλου, όταν οι απώλειες του τζίρου υπολογίζονται, πλέον, για όλο το 2020 κοντά στα 50 δισ. ευρώ, είναι πολύ λίγα αυτά που παρέχονται αναλογικά».

Σύμφωνα με τον ίδιο, η επόμενη ημέρα μετά και από το δεύτερο lockdown ξημερώνει με απώλεια 100.000 θέσεων εργασίας, καθώς το 1/ 3 των επιχειρήσεων με προσωπικό έως 9 άτομα, ειδικά στο χώρο της εστίασης, αναμένεται να μπουν στον πτωχευτικό κώδικα ή και να προχωρήσουν ακόμα και σε κλείσιμο από τη νέα χρονιά.

Αναφορικά, εξάλλου, με το ψηφιακό κομμάτι των επιχειρήσεων, ο κ. Κορκίδης τονίζει ότι «έχει μεγάλη σημασία και στο μέλλον θα έχει ακόμα περισσότερη, ωστόσο θέλει τον χρόνο του, δεν μπορεί μια επιχείρηση μέσα σε λίγους μήνες να προσδοκά ότι θα βγάλει τις απώλειες τόσων μηνών. Ωστόσο, θεωρώ ότι, πλέον, μια επιχείρηση, όσο μικρή και αν είναι, θα πρέπει να οργανώσει άμεσα το e-shop της, αν θέλει να επιβιώσει μέσα στα επόμενα χρόνια».