
Με την άφιξη των επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων των δανειστών στην Αθήνα και τις τριήμερες επαφές με τα κυβερνητικά στελέχη στο πλαίσιο της 5ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης θα ξεκινήσει η συζήτηση σχετικά με την αξιοποίηση των κερδών από ελληνικά ομόλογα (ANFAs και SMPs) σε ώριμες επενδύσεις και τη μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα το 2021 από το 3,5% που είναι ο στόχος σε 2,5% (για το 2022 και μετά ούτως ή άλλως ο στόχος που έχει τεθεί για το πρωτογενές πλεόνασμα είναι 2,5%).
Όμως αποφάσεις δεν πρόκειται να ληφθούν νωρίτερα από τον Ιούλιο όταν θα έχει ολοκληρωθεί και η 6η μεταμνημονιακή αξιολόγηση και θα έχουν δημοσιευθεί αρκετά στοιχεία για την πορεία της οικονομίας. Η κυβέρνηση προσδοκά ότι θα έχει ως συμμάχους το ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας και τις αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας του δημοσίου από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης.
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας θα είναι στις Βρυξέλλες, όπου θα συμμετάσχει στις συνεδριάσεις του Eurogroup και του Ecofin στις 20 και 21 Ιανουαρίου (θα έχει και κατ’ ιδίαν συναντήσεις με τον Επίτροπο Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων Paolo Gentiloni, με τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας Klaus Regling και με τον Υπουργό Οικονομικών της Κύπρου Κωνσταντίνο Πετρίδη).
Τα ζητήματα που θα εξεταστούν στην 5η αξιολόγηση είναι η πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, ο περιορισμός της φοροδιαφυγής, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για νέες φοροελαφρύνσεις το τρέχον έτος 2020, η πορεία των ιδιωτικοποιήσεων με έμφαση στην αγορά ενέργειας, η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες και η ολοκλήρωση του συστήματος διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού στο Δημόσιο.
Σημαντικά θεωρούνται και τα τραπεζικά θέματα. Σημειωτέον από την 1η Μαΐου και μετά θα πάψει να υφίσταται το ισχύουν καθεστώς για την προστασία της α’ κατοικίας, που αναμένεται να αντικατασταθεί από ένα νέο πλαίσιο για τη διευθέτηση όλων των οφειλών των ιδιωτών με αντικειμενικά κριτήρια μέσω ενιαίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας και με μέριμνα για την προστασία των οικονομικά ασθενών. Οι θεσμοί ζητούν να υπάρξει ένα πλαίσιο αντιμετώπισης του ιδιωτικού χρέους, που θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα ιδιωτικής πτώχευσης- κατ’ αντιστοιχία με όσα ισχύουν για τις επιχειρήσεις- και θα δίνει στους δανειολήπτες τη δυνατότητα να ρυθμίσουν υπό αυστηρά κριτήρια τις οφειλές τους.
Επιτάχυνση πλειστηριασμών
Ένα άλλο ζήτημα είναι η επιτάχυνση των πλειστηριασμών λόγω αξιοποίησης του πλαισίου «Ηρακλής» για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων, ενώ πολύ σημαντικό για τους θεσμούς (και ιδιαίτερα την ΕΚΤ) είναι η ταχύτερη (σε σχέση με τον κυβερνητικό σχεδιασμό) ικανοποίηση των περισσότερων από 700.000 αιτημάτων των τραπεζών για καταπτώσεις εγγυήσεων του δημοσίου σε δάνεια ιδιωτών, συνολικού ύψους 2,1 δισ. ευρώ.
Το οικονομικό επιτελείο πιστεύει ότι θα υπάρξει μια θετική έκθεση για την 5η ενισχυμένη μεταμνημονιακή εποπτεία και για την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών (θα δημοσιοποιηθεί στις 27 Φεβρουαρίου και θα συζητηθεί στο Eurogroup της 16ης Μαρτίου). Σε αυτήν τη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης, παράλληλα, η Ελλάδα ευελπιστεί ότι μπορεί να υπάρξουν κινήσεις για την αξιοποίηση των ANFAs και SMPs στο πλαίσιο της τόνωσης της ανάπτυξης.
Επόμενος σταθμός, στον οποίο ενδέχεται να τεθεί επί τάπητος το θέμα της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων είναι το Eurogroup της 18ης Μαΐου. Εντός του μήνα αυτού η κυβέρνηση καλείται να ολοκληρώσει το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2021- 2024, ενώ η ελληνική οικονομία θα βρεθεί στο «μικροσκόπιο» του ΔΝΤ στο πλαίσιο της 2ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης από το Ταμείο.
Κομβική ημερομηνία είναι και η 4η Ιουνίου, όταν η ΕΛΣΤΑΤ θα δημοσιοποιήσει την εκτίμησή της για τον ρυθμό ανάπτυξης για το α’ τρίμηνο εφέτος και να δώσει έτσι ένα πρώτο δείγμα για το κατά πόσο μπορεί να επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη του προϋπολογισμού για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% το 2020. Ενώ, στο Eurogroup της 11ης Ιουνίου, που θα διεξαχθεί στο Λουξεμβούργο, μπορεί να συζητηθεί το θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Υπάρχει πρόταση από το ΔΝΤ για να καθιερωθεί μια «γέφυρα» μεταφοράς πλεονασμάτων. Ο συγκεκριμένος μηχανισμός προβλέπει ότι εάν σε ένα έτος επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα υψηλότερο του στόχου, η υπέρβαση θα αξιοποιείται για να μειώνονται αντίστοιχα οι απαιτήσεις για τα πλεονάσματα των επόμενων ετών.