Στη Βουλή η προμήθεια των rapid test της Περιφέρειας Αττικής – Τι απαντά η περιφέρεια για rapid test και για μάσκες

Την προμήθεια rapid test οπό την Περιφέρεια Αττικής από την εταιρεία AMANI SWISS, συμφερόντων του προέδρου της ΠΑΕ Άρης, Θόδωρου Καρυπίδη σε πολλπλάσια τιμή έναντι άλλων διαγωνισμών, καταγγέλουν 34 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με ερώτησή τους στη Βουλή.

Σύμφωνα με την ερώτηση η Περιφέρεια Αττικής αγόρασε 107.066 rapid tests από την εταιρεία AMANI SWISS, συμφερόντων του προέδρου της ΠΑΕ Άρης Θεόδωρου Καρυπίδη, σε τιμή σχεδόν τριπλάσια από αυτή που η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προμηθεύτηκε ανάλογα τεστ από άλλη εταιρεία.

Όπως δήλωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστας Ζαχαριάδης: «Το κόστος για εκείνη την περίοδο πολύ πάνω από τα αντίστοιχα που κυκλοφορούσαν στην αγορά και διερωτώμαστε, ερώτημα καταθέτουμε, γιατί αγοράζει η Περιφέρεια Αττικής ακριβότερα απ’ ότι μπορεί οποιοσδήποτε να βρει στην αγορά, υπάρχει κάποιος λόγος;»

Η επίμαχη προμήθεια αποφασίστηκε τον Δεκέμβριο.. η περιφέρεια αποφασίζει την προμήθεια rapid test προϋπολογισμού 1ος εκατομμυρίου ευρώ..Δεν διενεργεί ανοικτό διαγωνισμό αλλά καλεί μόνο 3 εταιρείες σε διαπραγμάτευση..Η.. φθηνότερη προσφορά είναι της εταιρείας Amani Swiss.. που τελικά παίρνει τη δουλειά να παραδώσει 107χιλιάδες τεστ.. στην τιμή των 9ευρώ και 26λεπτών το ένα..

Ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης, δικαιολόγησε την ακριβή τιμή, επειδή οι προδιαγραφές που έθεσαν ήταν υψηλές: «Την υψηλότερη προδιαγραφή πιστότητος του Rapid Test σχετικά με αυτό το οποίο δίνει το μοριακό, η μοριακή ανίχνευση. Πέρασε και από το ελεγκτικό συνέδριο, βγήκε με ομόφωνη απόφαση όλες οι διαδικασίες απολύτως νόμιμες.»

Η Περιφέρεια Μακεδονίας σε αντίστοιχο διαγωνισμό για την προμήθεια λιγότερων Rapid Test.. πήρε προσφορές από περισσότερες εταιρείες, και έλαβε τελικά τιμή στο ένα τρίτο αυτής που πήρε η Περιφέρεια Αττικής.

Για το θέμα αυτό αλλά και διαγωνισμούς προμήθειας μασκών εξέδωσε ανακοίνωση η Περιφέρεια Αττικής τη Δευτέρα, σημειώνοντας τα εξής:

Α. Η προμήθεια μασκών έγινε με απόλυτα νόμιμες διαδικασίες και σε τιμές πολύ χαμηλότερες από αυτές που προμηθεύθηκαν μάσκες άλλοι δημόσιοι φορείς. 

Συγκεκριμένα, η Περιφέρεια Αττικής προχώρησε σε τέσσερις διαφορετικές διαδικασίες όσον αφορά την προμήθεια μασκών.

• Η πρώτη διεξήχθη στις 3 Απριλίου 2020, στην αρχή της πανδημίας, την περίοδο που υπήρξε τεράστια έλλειψη μασκών από την αγορά, επικρατούσαν συνθήκες Φαρ Ουέστ όπου και είχαν διακοπεί οι πτήσεις και δεν ήταν δυνατόν να καλυφθούν ούτε καν οι ανάγκες του συστήματος υγείας. Τη δύσκολη εκείνη περίοδο, που οι μάσκες στην αγορά πουλιόντουσαν, εφόσον μπορούσε κανείς να τις βρει μέχρι και 2 ευρώ, η Περιφέρεια Αττικής μπόρεσε κι εξασφάλισε 200.000 μάσκες, έναντι 160.000 ευρώ ( 0,79 ευρώ η μία),  με την απολύτως νόμιμη μέθοδο της απευθείας διαπραγμάτευσης που προβλεπόταν στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του Μαρτίου του 2020, για αγορά υλικού για την αντιμετώπιση της covid.

• Λίγες μέρες μετά, στις 13 Απριλίου του 2020, με την ίδια πάλι νόμιμη διαδικασία, εξασφαλίσαμε επιπλέον 300.000 μάσκες, έναντι 234.000 ευρώ   ( 0,75 ευρώ η μία ). Με τη δεύτερη αυτή προμήθεια, εξασφαλίσαμε μια επαρκή ποσότητα μασκών για την κάλυψη των επειγουσών αναγκών μας. Δηλ. για την προστασία του προσωπικού μας, για τη διανομή μασκών σε μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων, τη διανομή σε Δήμους και το προσωπικό τους, σε εργαζόμενους στην αστυνομία και την πυροσβεστική, σε μονάδες υγείας της Αττικής, σε ιδιώτες γιατρούς ώστε να μπορέσουμε να κρατήσουμε ανοιχτά τα ιδιωτικά ιατρεία και να μην καταρρεύσει η πρωτοβάθμια υγεία, κλπ. Χάρη στους χειρισμούς αυτούς η Περιφέρεια Αττικής κατάφερε να καλύψει ανάγκες και να προστατέψει μεγάλες ομάδες πληθυσμού από την εξάπλωση της πανδημίας.

• Στη συνέχεια, κι αφού είχε ξεπεραστεί το πρώτο κύμα της πανδημίας και δεν υπήρχε ο επείγον χαρακτήρας της περιόδου Μαρτίου- Απριλίου, η Περιφέρεια Αττικής προχώρησε στις 29 Ιουλίου 2020 , με την ίδια νόμιμη διαδικασία της απευθείας διαπραγμάτευσης σε μια τρίτη προμήθεια 500.000 μασκών , έναντι 225.000 ευρώ ( 0,41 ευρώ η μία) . Ποσό σημαντικά χαμηλότερο από ότι στην αρχή της υγειονομικής κρίσης , αφού στο μεταξύ είχαν αλλάξει οι συνθήκες στην συγκεκριμένη αγορά υλικού και η κατάσταση είχε ομαλοποιηθεί.

• Λαμβάνοντας υπόψη τα νέα επιδημιολογικά δεδομένα και το επερχόμενο νέο κύμα της πανδημίας, που πλήττει ιδιαίτερα την Αττική, η Περιφέρεια Αττικής προχώρησε στις 1 Φεβρουαρίου 2021 και σε τέταρτη προμήθεια 1.725.000 μασκών, έναντι του ποσού των 54.000 ευρώ ( 0,03 ευρώ  η μια). Μεγάλο μέρος των μασκών αυτών, θα παραδοθεί στα σχολεία της Αττικής, με την επανέναρξη της δια ζώσης λειτουργίας τους.

Από την παράθεση των παραπάνω αδιάψευστων στοιχείων , τα οποία είναι άλλωστε αναρτημένα στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, προκύπτουν τέσσερα βασικά συμπεράσματα

1. Η Περιφέρεια Αττικής ακολούθησε τις απολύτως νόμιμες και προβλεπόμενες από την πράξη νομοθετικού περιεχομένου του Μαρτίου διαδικασίες, για να διασφαλιστεί η νομιμότητα των πράξεων της και στις τέσσερις προμήθειες μασκών που διενέργησε.

2. Όλες οι αποφάσεις είναι απολύτως διαφανείς κι αναρτημένες στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Δεν υπάρχουν σκοτεινά σημεία.

3. Οι τιμές με τις οποίες προμηθευθήκαμε τις μάσκες ήταν απόλυτα φυσιολογικές, με βάση τις συνθήκες που επικρατούσαν στην αγορά συγκεκριμένες χρονικές περιόδους. 79 λεπτά η μάσκα στην αρχή της κρίσης και 3 λεπτά σήμερα.

4. Η  κριτική που ασκείται από το ΣΥΡΙΖΑ είναι απόλυτα στοχευμένη και εξυπηρετεί προφανή κομματικά κριτήρια . Είναι άθλιες συκοφαντίες που επιβεβαιώνονται κι από ένα ακόμη στοιχείο, δεν έκαναν το προφανές πριν κατηγορήσουν την Περιφέρεια Αττικής. Δεν ανέτρεξαν να βρουν στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ σε ποιες τιμές έχουν προμηθευθεί μάσκες άλλοι δημόσιοι φορείς. Αν το έκαναν , θα ήταν αναγκασμένοι να μας ζητήσουν συγγνώμη, γιατί θα διαπίστωναν ότι εμείς αγοράσαμε πολύ φθηνότερα από άλλους.

Β. Απολύτως νόμιμη και συμφέρουσα η προμήθεια των rapid test. 

Όσον αφορά το περιεχόμενο της επερώτησης των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την προμήθεια rapid tests από την Περιφέρεια Αττικής, η οποία κι αυτή αναπαρήχθη από συγκεκριμένα ΜΜΕ , θα επαναλάβουμε όσα είχαμε πει και πριν από μερικές μέρες, με αφορμή την επερώτηση αυτή.

Πρώτον, η διαδικασία προμήθειας rapid test με την μέθοδο της απευθείας διαπραγμάτευσης ήταν απολύτως νόμιμη και διαφανής. Αυτό εκρίθη μάλιστα ομόφωνα από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο εξέτασε και τη σκοπιμότητα αλλά και τη νομιμότητα της σύμβασης, την οποία έκρινε σύννομη. Άρα, όποιος ισχυρίζεται ότι δεν τηρήθηκε η νομιμότητα και ψεύδεται και μας συκοφαντεί. Επίσης η διαδικασία είναι εγκεκριμένη και από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής.

Δεύτερον, συγκρίνονται σκόπιμα οι τιμές διαφορετικών τεστ που προμηθεύονται η Περιφέρεια Αττικής και άλλες Περιφέρειες, για να στοιχειοθετηθεί με τον τρόπο αυτό ένα δήθεν σκάνδαλο, που υπάρχει μόνον στα άρρωστα μυαλά των εμπνευστών αυτής της συκοφαντικής εκστρατείας. Τα τεστ ανίχνευσης του covid-19 που επέλεξε η Περιφέρεια Αττικής δεν έχει καμία σχέση με τεστ που έχουν επιλεγεί από άλλες Περιφέρειες. Οι προδιαγραφές ποιότητας που έχουμε θέσει είναι πολύ υψηλότερες σε σχέση με αυτές που έχουν τεθεί σε άλλες διαδικασίες άλλων οργανισμών.

Τρίτον, το τεστ κιτ που επελέγη από την Περιφέρεια Αττικής  διαθέτει κλινική ευαισθησία άνω του 98% και κλινική ειδικότητα άνω του 99%, ενώ το δείγμα των κλινικών μελετών (772 δείγματα) είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από το μέσο όρο των 150-180 δειγμάτων που διαθέτουν τα περισσότερα τεστ αντιγόνου που διατίθενται στην ελληνική αγορά. Γεγονός που προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια στα αποτελέσματα και επιβεβαιώνεται από τις εγκρίσεις που έχει λάβει από: ΠΟΥ – EUL List / FDA ΗΠΑ / CIBG Ολλανδία / BFP Βραζιλία

Τέταρτον, η Περιφέρεια Αττικής δεν έθεσε ως πρωταρχικό κριτήριο επιλογής  την τιμή, αλλά αντίθετα έδωσε προτεραιότητα να θέσει υψηλότερα τον ελάχιστο αποδεκτό δείκτη κλινικής ευαισθησίας στο >98%, καθώς όσο υψηλότερος είναι ο εν λόγω δείκτης τόσο πιο ασφαλή αποτελέσματα μπορεί να παράξει ένα rapid test αντιγόνου σε σύγκριση με ένα μοριακό τεστ (PCR) – που αποτελεί την αποτελεσματικότερη μέθοδο πρόληψης και ανίχνευσης του COVID-19 έως σήμερα.

Πέμπτον, αν ανατρέξει κάποιος στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ θα διαπιστώσει ότι άλλοι δημόσιοι φορείς που προχώρησαν κι αυτοί στην προμήθεια rapid test, τα προμηθεύθηκαν σε τιμές πολύ υψηλότερες από αυτές που πέτυχε η Περιφέρεια Αττικής.

Τέλος, η Περιφέρεια Αττικής υπογραμμίζει ότι «όποια πέτρα κι αν σηκώσεις σε αυτή τη χώρα, σε όποιο βοσκοτόπι κι αν βρεθείς, θα βρεις κι ένα σκάνδαλο του ΣΥΡΙΖΑ», σημειώνοντας ότι «στην άθλια προπαγάνδα και ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ , στο φραστικό χουλιγκανισμό κάποιων βουλευτών του, που ποδοσφαιροποιούν την εθνική προσπάθεια για την αντιμετώπιση της πανδημίας, εμείς απαντάμε με αλήθειες κι αδιαμφισβήτητα στοιχεία.

Στη μάχη με τον covid-19 δεν έχει θέση ούτε ο λαϊκισμός, ούτε η ανευθυνότητα . Όσοι αναζητούν σκάνδαλα εκεί που δεν υπάρχουν για να εξασφαλίσουν λίγα λεπτά δημοσιότητας, απλά εκτίθενται. Η διασφάλιση της δημόσιας υγείας δεν προσφέρεται για μικροκομματική εκμετάλλευση, απαιτεί υπευθυνότητα , αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης και διάθεση για δουλειά».