Γεωργιάδης: Έρχονται κίνητρα για συγχωνεύσεις μικρών επιχειρήσεων – Τι έγινε την περίοδο 2004-2006 όταν δόθηκαν αντίστοιχα κίνητρα

Την παροχή κινήτρων για συγχωνεύσεις μικρών επιχειρήσεων προανήγγειλε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στο ραδιόφωνο Θέμα Radio. Ο υπουργός ανέφερε πως στόχος των κινήτρων είναι να μεγαλώσουν οι επιχειρήσεις και να επιτύχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό με καλύτερους όρους. Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι τα στοιχεία που του έχει προσκομίσει ο χρηματοπιστωτικός κλάδος δείχνουν πως από τις 890.000 επιχειρήσεις ελάχιστες είναι αυτές που καλύπτουν τα κριτήρια δανεισμού. Συγκεκριμένα από τις 890.000 επιχειρήσεις μπορούν να δανειοδοτηθούν με βάση τα τραπεζικά κριτήρια μόνο οι 20.000 με τις εγγυήσεις που βάζουν να φτάσουν στις 40.000 ανέφερε ο υπουργός ο οποίος χαρακτήρισε «έγκλημα» τις προτάσεις κομμάτων για παροχή δανείων χωρίς τραπεζικά κριτήρια εξηγώντας πως κάτι τέτοιο θα αποτελούσε «προϋπόθεση εθνικής καταστροφής στο μέλλον»

Ο υπουργός Ανάπτυξης επισήμανε πως «αν για παράδειγμα πεις πως μέσα σ’ ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, προχωρήσεις σε μία συνένωση για μία περίοδο 3 – 5 ετών, μπορείς να πληρώνεις το μισό φόρο ή τις μισές ασφαλιστικές εισφορές ή να φτιάξεις ένα χρηματοδοτικό ταμείο στην τράπεζα, ώστε να εξασφαλίσεις χαμηλό επιτόκιο, όμως, προηγουμένους θα πρέπει να έχεις προχωρήσει σε μια συνένωση κάποιου μεγέθους.

Όταν αυτό θα έχει σημασία για την τσέπη σου, τότε θα το σκεφτείς και θα το σκεφτείς και για ένα δεύτερο λόγο, γιατί αν δεν το κάνεις εσύ, θα το κάνουν οι άλλοι και τότε η ανταγωνιστικότητά σου θα μειωθεί περισσότερο» επεσήμανε ο υπουργός.

Σχέδιο Ανάπτυξης Πισσαρίδη: Πρόβλημα το μικρό μέγεθος των επιχειρήσεων 

Ο Χριστόφορος Πισσαρίδης, Κάτοχος Bραβείου Nobel, Regius Καθηγητής Οικονομικών στο London School of Economics μιλά σε παλιότερη ημερίδα «Ανάπτυξη και Απασχόληση στην Ευρώπη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2014

Η παρατήρηση περί πολλών, μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες είναι μη ανταγωνιστικές και την πρόταση να μεγαλώσουν εμπεριέχεται Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία, που δόθηκε προσφάτως στη δημοσιότητα και συντάχθηκε υπό την εποπτεία του νομπελίστα οικονομολόγου Χριστόφορου Πισσαρίδη. Αναφέρεται πως «η χαμηλή παραγωγικότητα, σε συνδυασμό με τη λειτουργία των επιχειρήσεων σε μη επαρκώς διαφανές και σταθερό επιχειρηματικό πλαίσιο, συμβάλλουν στην εσωστρέφεια της οικονομίας». Επίσης σε άλλο σημείο επισημαίνεται πως «υπέρμετρα μεγάλο τμήμα των επιχειρήσεων και της απασχόλησης κινείται στον χώρο των μη διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων και υπηρεσιών. Το πρόβλημα αυτό σχετίζεται με το ότι οι επιχειρήσεις γενικά τείνουν να έχουν σχετικά μικρό μέγεθος, ενώ υψηλό είναι και το ποσοστό της αυτοαπασχόλησης και της άτυπης οικονομίας».

Να θυμίσουμε  πως κίνητρα για συγχωνεύσεις επιχειρήσεις είχε δώσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ επί υπουργίας Νίκου Χριστοδουλάκη στο υπουργείο Οικονομικών και τα οποία κίνητρα διατηρήθηκαν και από την επόμενη κυβέρνηση το 2004 της Νέας Δημοκρατίας με υπουργό Οικονομικών τον Γιώργο Αλογοσκούφη. Τα κίνητρα που είχαν δοθεί ήταν φορολογικά δηλαδή μείωση του φορολογικού συντελεστή για τα νέα σχήματα μετά τις συγχωνεύσεις.

Η περίοδος 2004-2006 

Το συγκεκριμένο μέτρο το αξιοποίησαν οι τράπεζες, αλλά δεν είχε ουσιαστική εφαρμογή στην υπόλοιπη αγορά. Οι τράπεζες τότε απορρόφησαν θυγατρικές τους ή συνδεδεμένες εταιρείες επενδύσεων – δηλαδή εταιρείες χωρίς προσωπικό – και έτυχαν της μείωσης του φόρου. Η κερδοφορία των τραπεζών σημείωσε άλμα όπως και οι τιμές τους στο χρηματιστήριο. Τα κέρδη ήταν μεγάλα και εφήμερα αλλά η ζημιά που έγινε στην κεφαλαιαγορά και στη συνέχεια στην οικονομία τεράστια, αφού τα κεφάλαια αυτά των εταιρειών επενδύσεων χάθηκαν και απουσίασαν από την αγορά όταν ήταν αναγκαία η χρήση τους, καθώς τα κεφάλαια αυτά ή κεφάλαια θεσμικών επενδυτών όπως λέγονται – λειτουργούν εξισορροπητικά.

Εταιρικοί σχηματισμοί 

Νομοθέτημα γενικότερα για εταιρικούς μετασχηματισμούς και συγχωνεύσεις ψηφίστηκε και από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επί υπουργίας Γιάννη Δραγασάκη στο υπουργείο Ανάπτυξης – νόμος 4601/2019 «Εταιρικοί μετασχηματισμοί και εναρμόνιση του νομοθετικού πλαισίου με τις διατάξεις της Οδηγίας 2014/55/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο δημόσιων συμβάσεων» – αλλά δεν έτυχε ουσιαστικής εφαρμογής στην πράξη, καθώς απουσίαζαν ισχυρά κίνητρα.

Χρ. Ιωάννου