ΗΠΑ: Μηνύσεις κατά Uber και Lyft γιατί χρησιμοποιούν τους οδηγούς ως εργολάβους και όχι ως εργαζόμενους – Κάτι μας θυμίζει

Την Τρίτη 14 Ιουλίου 2020 η πολιτεία της Μασαχουσέτης στις ΗΠΑ ακολούθησε το παράδειγμα της Καλιφόρνια. Υπέβαλλε μήνυση κατά της Uber Technologies Inc και της Lyft Inc, δηλαδή των δύο εταιρειών  που παρέχουν υπηρεσίες ταξί, με το σκεπτικό ότι οι εταιρείες αυτές απασχολούν τους οδηγούς ως ανεξάρτητους εργολάβους, αντί για κανονικούς υπαλλήλους, που δικαιούνται εκτεταμένες παροχές.

Οι εξελίξεις αυτές θυμίζουν ακριβώς την διαμάχη που ξέσπασε στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια μεταξύ του συνδέσμου αυτοκινητιστών ταξί κατά της UBER, όταν η τελευταία εισήλθε στην Ελλάδα σαν «πειρατής», δηλαδή χωρίς κανόνες λειτουργίας για να αποσπάσει μερίδιο αγοράς από τα ταξί. Η αντιπαράθεση αυτή είχε ως αποτέλεσμα οι ταξιτζήδες να κερδίσουν τη μάχη οδηγώντας σε αποχώρηση την UBER, η οποία δεν θέλησε να υιοθετήσει τους κανόνες του θεσμικού πλαισίου το οποίο στο μεταξύ ψηφίστηκε από την βουλή των Ελλήνων.

Η καταγγελία που κατατέθηκε στο Ανώτατο Δικαστήριο του Σάφολκ αναφέρει ότι η Uber και η Lyft παραβιάζουν τους νόμους περί ελάχιστων μισθών, ωρών και αδειών ασθενείας.

«Η Uber και η Lyft έχουν δημιουργήσει επιχειρήσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ αρνούνται στους οδηγούς τους βασικές παροχές και ασφάλειας για χρόνια», ανέφερε σε η Γενική Εισαγγελέας της Μασαχουσέτης, Maura Healey.

Η Uber και η Lyft υποστηρίζουν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών τους απολαμβάνουν την ευελιξία που παρέχεται μέσω ευέλικτης μορφής εργασίας αξιοποιώντας και μία ανάλυση δεδομένων των οδηγών του Cornell University of Seattle, σύμφωνα με την οποία ότι περίπου το 75% των οδηγών εργάζονται λιγότερο από 20 ώρες.

Η αγωγή της Μασαχουσέτης έρχεται περίπου δύο μήνες μετά την υποβολή παρόμοιας καταγγελίας από την πολιτεία της Καλιφόρνια, κατηγορώντας την Uber και τη Lyft για αποφυγή προστασίας στο χώρο εργασίας και παρακράτηση παροχών εργαζομένων βάσει ενός νέου κρατικού νόμου που αποσκοπεί στην προστασία των εργαζομένων στη λεγόμενη οικονομία διαμοιρασμού.

Η Καλιφόρνια ζήτησε από το δικαστήριο να υποχρεώσει τις εταιρείες να συμμορφωθούν με το νόμο. Η πολιτεία της Μασαχουσέτης επιδιώκει επίσης δικαστική απόφαση που να δηλώνει ότι οι οδηγοί είναι εργαζόμενοι. Αλλά σε αντίθεση με την Καλιφόρνια, οι εργατικοί νόμοι της Μασαχουσέτης που φέρεται να παραβιάζουν οι εταιρείες, τέθηκαν σε ισχύ το 2004.

«Αυτή η κρίση του κορωνοιού, έχει δείξει πραγματικά τι πρέπει να κάνουμε για να υποστηρίξουμε αυτούς τους εργαζόμενους, ειδικά εκείνους που παρέχουν μια ουσιαστική υπηρεσία», δήλωσε η Healey σε συνέντευξη τύπου όταν ρωτήθηκε γιατί το γραφείο της περίμενε μέχρι τώρα να υποβάλει την αγωγή.

Η Uber σε δήλωσή της ανέφερε ότι θα αμφισβητήσει την αγωγή στο δικαστήριο και είπε ότι είναι έτοιμη να συζητήσει με την πολιτεία της Μασαχουσέτης για τον εκσυγχρονισμό νόμων που επιτρέπουν την προστασία νέων εργαζομένων διατηρώντας παράλληλα την ευελιξία.

Η Lyft σε δήλωσή της ανέφερε ότι η αγωγή απειλεί να εξαλείψει την εργασία για περισσότερα από 50.000 άτομα στη Μασαχουσέτη, καθώς οι οδηγοί δεν θα προσλαμβάνονται αυτόματα ως εργαζόμενοι.