Αεροδρόμιο στο Καστέλι: Ένα μεγάλο έργο τροχοδρομεί για απογείωση με την υπογραφή δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕπ

Στις 11.00 το πρωί σήμερα Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2020 έχει προγραμματιστεί η υπογραφή της δανειακής σύμβασης που αφορά στη συγχρηματοδότηση από πλευράς Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) της κατασκευής του διεθνούς αεροδρομίου «Νέον Ηράκλειον» στην Κρήτη, ύψους 180.000.000 ευρώ.

Η τελετή υπογραφής της σύμβασης θα πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Οικονομικών παρουσία του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Andrew Mc Dowell.

Το έργο της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης έχει στην πράξη ξεκινήσει με τις πρόδρομες εργασίας (καθαρισμός οικοπέδου και έρευνες αρχαιολογικές κλπ). Η αποπεράτωσή του έχει προβλεφθεί να ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια.
Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει η εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης ΑΕ Παραχώρησης» με το ελληνικό δημόσιο το έργο έχει προϋπολογισθεί σε 480.000.000 ευρώ.
Η μετοχική σύνθεση της «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης ΑΕ Παραχώρησης» είναι η εξής:

  • Ελληνικό Δημόσιο το 45,9%
  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 32,46%,
  • GMR Airports Limited (Ινδία) 21,64%

Να θυμίσουμε πως ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο προκηρύχθηκε το 2014 όταν υπουργός Υποδομών ήταν ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης. Όμως, μετά από πολλές αναβολές, λόγω της κρίσης, προσφορές κατατέθηκαν τον Οκτώβριο του 2016 επί υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη. Στον διαγωνισμό κατατέθηκε μόνο μία προσφορά της κοινοπραξίας ΓΕΚ Τέρνα-GMR. Η προσφορά θεωρήθηκε έκπληξη λόγω του χαμηλότερου προϋπολογισμού σε σχέση με τον αναμενόμενο, κι έτσι η κοινοπραξία αναδείχθηκε ανάδοχος. 

Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου θα ανέλθει σε 180.000.000 ευρώ έναντι καταβλητέα εντός 360 ημερών από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης.
Εκτός από την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι, στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται και «η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του Νέου Αεροδρομίου Καστελλίου με τον Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης, δηλαδή του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χιλιομέτρων περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου.
Για τη σύνδεση με το Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χιλιομέτρων περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο – Αρκαλοχώρι – Βιάννος.

Το ξεκίνημα της κατασκευής συνεπάγεται και νέες θέσεις εργασίας. Κατά την περίοδο της κατασκευής θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας ενώ κατά τη λειτουργία οι θέσεις θεργασίας θα είναι πολλαπλάσιες. Παράγοντες του υπουργείου Υποδομών μιλούν για περίπου 7.000 απασχόλησης στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κλπ.

Ακολούθησε η υπογραφή της δανειακής σύμβασης:

Χρηματοδότηση ύψους 180 εκατ. από την ΕΤΕπ για το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου