Μεγαλύτερες οι απώλειες των Malls στις θερινές εκπτώσεις – To Athens Mall εισήλθε στην περίοδο με πτώση 47% επισκεψιμότητας

ΑΔΥΝΑΜΗ ΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΠΤΩΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΣΥΡΟΥΝ ΤΟΥΣ ΤΖΙΡΟΥΣ - ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΚΑΝΟΥΝ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΩΣΟΥΝ ΤΙΣ ΔΑΠΆΝΕΣ ΤΟΥΣ

της Μαρίας Μπακοπούλου

Αν και τα ποσοστά εκπτώσεων που τα εμπορικά καταστήματα προσφέρουν στους καταναλωτές «ζαλίζουν» καθώς κάποια φτάνουν ακόμα και το 70%, προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες λόγω των απωλειών του προηγούμενου χρονικού διαστήματος, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο και με την αντίστοιχη προσέλευση των πελατών, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από την πλευρά των υπευθύνων των εμπορικών κέντρων στην Αττική δεν εκφράζεται εν γένει αισιοδοξία για το πως άρχισαν και για το πώς θα προχωρήσουν φέτος οι θερινές εκπτώσεις σε αυτά, τόσο λόγω Covid-19 όσο και κατακόρυφης πτώσης του τουρισμού, που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τους τζίρους, ειδικά σε όσα εμπορικά κέντρα βρίσκονται κοντά στο κέντρο της Αθήνας, σε σταθμούς μετρό και κοντά σε αεροδρόμιο.

Αthens Metro Mall: Αυξομειώσεις ανάλογα τα καταστήματα

Σχετική με την κίνηση στο εμπορικό κέντρο Αthens Metro Mall, της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, στέλεχος του εμπορικού κέντρου τόνισε στο THECEO.GR ότι «οι εκπτώσεις ξεκίνησαν καταρχήν πιο καλά απ’ όσο περιμέναμε, τηρουμένων των αναλογιών και της κατάστασης. Αν δε, ο κόσμος μείνει στην Αθήνα και δεν φύγει όπως άλλες χρονιές για διακοπές, θα είναι πιθανόν καλύτερα τον Αύγουστο. Σε καμία περίπτωση, όμως, τα πράγματα δεν είναι όπως πέρυσι ή πρόπερσι».

Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος «η πτώση είναι μικρή και εκτιμάται γύρω στα 10-15%, με αυξομειώσεις ανάλογα με τους κλάδους. Για παράδειγμα, η γυναικεία ένδυση πηγαίνει λίγο καλύτερα από την ανδρική, όπως επίσης και τα καταστήματα που πωλούν εποχιακά είδη όπως μαγιό κλπ».

Attica: Μείωση έως και 30%

Την ίδια στιγμή, η ελάττωση της τουριστικής κίνησης στο κέντρο της Αθήνας, συνιστά ένα σημαντικό πλήγμα για τα πολυκαταστήματα Αttica, καθώς το μεγαλύτερο κατάστημα είναι αυτό στην οδό Πανεπιστημίου το οποίο δέχεται τις πιο σημαντικές απώλειες, λόγω της απουσίας τουριστών αλλά και του φόβου, που έχει ο κόσμος και αποφεύγει να χρησιμοποιεί τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Σύμφωνα με τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο του Attica Group, Κώστα Γραφιαδέλη, από την έναρξη των εκπτώσεων στις 13 Ιουλίου, η πτώση στις πωλήσεις υπολογίζεται στο 20-30% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ αν δεν υπάρξει κάποια τραγική αλλαγή σε ό,τι γνωρίζουμε μέχρι τώρα με τον Covid-19, η πρώτη εκτίμηση είναι ότι το ποσοστό θα κινηθεί σε αυτό το πλαίσιο και τον Αύγουστο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από την έναρξη των καταστημάτων στις 25 Μαΐου το ποσοστό της μείωσης της αγοραστικής κίνησης ήταν 20%, εκ των οποίων το 10% αφορούσε tax free αγορές από πελάτες που προέρχονταν εκτός Ελλάδος.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του THECEO.GR στην εταιρία κάνουν χρήση του προγράμματος Συν-εργασία για τους εργαζομένους full time στα καταστήματα και στη διοίκηση σε ένα μεγάλο ποσοστό, ενώ όσον αφορά το ζήτημα των ενοικίων, ακριβώς επειδή αφορά shops in a shop, η μείωση συνδυάζεται με τα ποσοστά επί των πωλήσεων που κάνει η κάθε εταιρία.

Μεσόγεια: Πλήγμα ο περιορισμός των πτήσεων

Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η κατάσταση σε εμπορικά κέντρα πιο απομακρυσμένα από το κέντρο, όπως είναι το Smart Park στην περιοχή των Μεσογείων, καθώς η γειτνίαση με το αεροδρόμιο που παλαιότερα ήταν εκείνη που ανέβαζε τις πωλήσεις, πλέον λόγω του περιορισμού των πτήσεων, δεν βοηθάει.

Αυτό που κάπως βοηθάει στην περίπτωση των εμπορικών κέντρων στα Μεσόγεια, είναι ότι συνεχίζουν να έχουν πελατεία από όλη την Αττική, καθώς προσφέρουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία για την οικογένεια, με ανοιχτούς χώρους για παιχνίδι για τα παιδιά, εστίαση κλπ. και συνολικά οι δραστηριότητες συγκεντρώνουν κόσμο. Ακριβείς εκτιμήσεις σχετικά με την πτώση των πωλήσεων δεν έχουν γίνει, λόγω της διαφοροποίησης των καταστημάτων

Lamda Development: Το Mall σε αρνητική τροχιά

Σχετικά με τα εμπορικά κέντρα της Lamda Development, σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας, είναι ακόμα νωρίς να γίνει εκτίμηση για το πως ξεκίνησαν οι θερινές εκπτώσεις. Πάντως, σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν στο ενημερωτικό δελτίο της έκδοσης του ομολογιακού δανείου μέχρι τα τέλη Ιουνίου-αρχές  Ιουλίου το Mall Athens είχε εμφανίσει πτώση επισκεψιμότητας της τάξης του 47%, την ώρα που στο «Mediterranean Cosmos» στη Θεσσαλονίκη η ελάττωση στην αγοραστική κίνηση ήταν 28% και του «Golden Hall» στο Μαρούσι 13%.  Στο The Mall Athens, η επισκεψιμότητα επηρεάστηκε και από το γεγονός ότι η πρόσβαση σε αυτό γίνεται σε μεγάλο βαθμό από το μετρό.

Να σημειωθεί πως στα εμπορικά κέντρα της Lamda Development οι μισθωτές επαγγελματικής μίσθωσης τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάϊο και Ιούνιο απαλλάχθηκαν από την υποχρέωση καταβολής του 40% του συνολικού μισθώματος – όπως όλοι οι μισθωτές στην Ελλάδα – αλλά η εταιρεία παρείχε επιπλέον έκπτωση 30%, ήτοι συνολική έκπτωση 70%, επί του αρχικού συνολικού μισθώματος αποκλειστικά για τους μήνες Απρίλιο και Μάϊο.