Πως επηρεάζει η πανδημία τις ελληνικές start up και η διέξοδος προς την επιτυχία

Είναι γεγονός ότι η συνεχιζόμενη πανδημία αποτελεί πλήγμα τόσο για την συμβατική επιχειρηματικότητα όσο και για τη νεοφυή, τις λεγόμενες «start ups», κυρίως στην Ελλάδα, όπου ακόμα και υπό κανονικές συνθήκες ο βαθμός δυσκολίας είναι υψηλός. Κι όμως υπάρχουν, οι φωτεινές εξαιρέσεις, που επιμένοντας βρίσκουν το δρόμο της επιτυχίας

Γράφει η Μαρία Μπακοπούλου

Σύμφωνα με φορείς του χώρου τα δύο βασικά προβλήματα εν μέσω πανδημίας για τις νεοφυείς επιχειρήσεις ήταν καταρχήν η έλλειψη συνεχιζόμενης ροής χρηματοδότησης και δραστηριοποίησης, εξέλιξη που οδήγησε και σε απολύσεις (π.χ. Blueground) και η εξωστρέφεια, η οποία πλέον ήταν, λόγω της κατάστασης, περιορισμένη, καθώς οι δια ζώσης συναντήσεις με πιθανούς επενδυτές αντικαταστάθηκαν από απρόσωπα zoom meetings.

Η απογοήτευση των στελεχών νεοφυών επιχειρήσεων σε αυτή τη φάση είναι έκδηλη καθώς σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, 6 στις 10 startups θεωρούν ότι έχουν μόνο 3 με 6 μήνες ζωής και εκφράζουν φόβους ότι την έλλειψη κεφαλαίων θα ακολουθήσει η αδυναμία εξεύρεσης πρόσθετης χρηματοδότησης. Άλλωστε η ελληνική αγορά δεν είναι μια ανοικτή αγορά με εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, όπως οι αγορές της Δύσης και της Ασίας, αλλά μία κλειστή αγορά που δεν λειτουργούν καν οι βασικές πηγές χρηματοδότησης, όπως είναι οι τράπεζες και το χρηματιστήριο και οι οποίες δεν μπορούν να εκπληρώσουν την αποστολή τους.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα βασικά ευρήματα της έρευνας του World Business Angels Investments Forum (WBAF) για την start up σκηνή που πραγματοποιήθηκε λίγους μήνες μετά την επέλαση της υγειονομικής κρίσης και στην οποία συμμετείχαν και Έλληνες εκπρόσωποι του χώρου, το 52,22% των ερωτηθέντων στελεχών νεοφυών επιχειρήσεων, εκτιμά ότι τα υπάρχοντα κεφάλαια αρκούν για διάστημα 3 έως 6 μηνών, με μόνο το 29,6%
αυτών να εκτιμούν ότι η υπάρχουσα ρευστότητα διασφαλίζει την επιχείρησή τους για διάστημα μεγαλύτερο των 3 μηνών.

Την ίδια στιγμή, το 46,5% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι ο αντίκτυπος της πανδημίας θα διαρκέσει από έξι μήνες έως ένα έτος, ενώ το 11,3% εκτιμά ότι θα οι επιπτώσεις της κρίσης θα ξεπεράσουν σε διάρκεια τα δύο χρόνια.

Από την άλλη πλευρά, το θετικό στοιχείο που συνέβαλε και εξακολουθεί να συμβάλει στην επιβίωσή τους, τουλάχιστον επί ελληνικού εδάφους, ήταν το γεγονός ότι μπορούσαν και αυτές, όπως οι συμβατικές επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν, τα εργαλεία και τα μέτρα που παρέχονται από την κυβέρνηση όπως μείωση ενοικίου, πρόγραμμα Συν-Eργασία, χρηματοδοτήσεις μέσω ΤΕΠΙΧ, επιστρεπτέα προκαταβολή κλπ.

Παρά τις αρνητικές αυτές εξελίξεις, στην παρούσα φάση υπήρξαν καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας ειδήσεις που δείχνουν ότι η καινοτομία και οι καλές ιδέες, ακόμα και εν μέσω δυσκολιών ξεχωρίζουν και επιβραβεύονται είτε με μεγάλες χρηματοδοτήσεις, είτε με θεαματικές εξαγορές από διεθνείς μεγαλύτερους παίκτες, που έχουν στη διάθεσή τους όλα τα εργαλεία χρηματοδότησης.

Από τα deal που τάραξαν τα λιμνάζοντα νερά των τελευταίων μηνών ήταν αυτό στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού αυτό της εξαγοράς της «παλιάς» start up – καθώς ήταν από τις πρώτες που ιδρύθηκαν το 2005, της Softomotive από τη Microsoft. H Softomotive, η οποία αποτελεί «πνευματικό παιδί» των μηχανικών Μάριου Σταυρόπουλου και Αργύρη Κανινή συνιστά μια εταιρία λογισμικού που ειδικεύεται στη Ρομποτική Αυτοματοποίηση Διεργασιών (ΡΑΔ), παράγει δηλαδή, λογισμικό που δίνει τη δυνατότητα σε εταιρίες και οργανισμούς να αυτοματοποιήσουν επαναλαμβανόμενες και μονότονες εργασίες, οι οποίες εκτελούνταν ως τώρα από ανθρώπους.

Το 2018 η εταιρία έλαβε χρηματοδότηση 25 εκατ. δολάρια, από την επενδυτική  εταιρεία Grafton Capital, μια από τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις που έχει πάρει ποτέ ελληνική startup, ενώ μέσα στην υγειονομική κρίση, ήρθε και η είδηση για την εξαγορά της από τον τεχνολογικό κολοσσό, που φέρεται να αποτιμάται σε πάνω από 100 εκατ. δολάρια.

Netdata: Οι διεθνείς της… εμπιστεύτηκαν 14,2 δολάρια

Ο ιδρυτής της Netdata Κώστας Τσαούσης.

Μια νεοφυής επιχείρηση που εξειδικεύεται στις νέες τεχνολογίες κατάφερε να  κάνει τη διαφορά εν μέσω Covid και να εξασφαλίσει γενναία χρηματοδότηση ύψους 14,2 δολαρίων από διεθνή επενδυτικά κεφάλαια.

Η εταιρία Netdata του πρώην στελέχους της Hol, Κώστα Τσαούση, η οποία ιδρύθηκε μόλις το 2018, αναπτύσσει λογισμικό παρακολούθησης της απόδοσης των υπολογιστικών συστημάτων (infrastructure monitoring) και της αξίζει ο τίτλος της ταχέως αναπτυσσόμενης ελληνικής startup, καθώς δύο χρόνια μετά την ίδρυσή της, έχει καταφέρει να συγκεντρώσει συνολικά πάνω από 32,5 εκατ. δολ., αντλώντας κεφάλαια από funds που διαχειρίζονται πολλά δισ. ευρώ παγκοσμίως.

Brite Hellas: Για 2η φορά χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση

Ανάμεσα στις start up που ευνοήθηκαν εν μέσω πανδημίας ήταν και η εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενη Brite Hellas με εξειδίκευση στην ηλιακή ενέργεια, με την επιχείρηση να λαμβάνει για δεύτερη φορά μέσα σε λίγα χρόνια χρηματοδότηση άνω των 5 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Καινοτομίας. Ήταν η μοναδική ελληνική εταιρία ανάμεσα σε 2224 νεοφυείς εταιρίες από όλη την Ευρώπη.

Η καινοτομία της εταιρίας είναι ότι  αναπτύσσει ημιδιάφανα ηλιακά φωτοβολταϊκά γυαλιά της πρωτοποριακής τεχνολογίας Dye Sensitized Solar Cells (DSSC) για την ανάπτυξη ενεργειακά αυτόνομων θερμοκηπίων και κτηρίων.

Ο ιδρυτής της Brite Hellas Δρ. Nίκος Κανόπουλος

Σύμφωνα με τα όσα δηλώνει ο ιδρυτής της Δρ. Nίκος Κανόπουλος στο THECEO.GR  «είναι ιδιαίτερα τιμητικό που συμβαίνει αυτό και ειδικά για το timing που συμβαίνει. Αυτό που μας έχει αποδείξει η Ευρώπη είναι ότι αναζητά οτιδήποτε καινοτόμο και ειδικά όταν αυτό συμβαίνει στον τομέα της ηλιακής ενέργειας, όπου δραστηριοποιείται η εταιρία μας. Πλέον βρισκόμαστε πολύ κοντά στον στόχο μας, που είναι η έναρξη της γραμμής παραγωγής, για να αποκτήσουμε συγκριτικό πλεονέκτημα».

Η αναζήτηση της χρηματοδότησης για την Brite, όμως, δεν σταματά εδώ, καθώς σε αυτή τη φάση έχουν γίνει αιτήσεις σε διεθνή funds για χρηματοδότηση ύψους 15-20 εκατ. ευρώ προκειμένου να αρχίσει να λειτουργεί σε σταθερή βάση η γραμμή παραγωγής.

Ferryhopper: Χρηματοδότηση 2,6 εκατ. ευρώ χωρίς… τουρισμό

Η start up Ferryhopper, η οποία δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια στην αγορά με έναν έξυπνο τρόπο αναζήτησης και κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατάφερε να εξασφαλίσει, εν μέσω πανδημίας και με δραματική μείωση τουρισμού, νέο γύρο χρηματοδότησης.

Σε αυτόν τον γύρο χρηματοδότησης, ο οποίος είναι ο δεύτερος της μετά από αυτόν του 2019, συμμετείχε η βουλγαρική LAUNCHub Ventures (η οποία ηγήθηκε της επένδυσης), η Metavallon VC, η easyGroup του σερ Στέλιου Χατζηιωάννου και ιδιώτες επενδυτές.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσαν κύκλοι της εταιρίας στο THE CEO.GR, «η νέα επένδυση θα αξιοποιηθεί για την περαιτέρω επέκταση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του Ferryhopper διεθνώς, ενώ μέρος από αυτά τα χρήματα θα χρησιμοποιηθεί και για την ενίσχυση των υπηρεσιών, των προϊόντων και των υποδομών της εταιρίας».

H Ferryhopper, εκτός από τη χώρα μας, δραστηριοποιείται και σε αγορές της Ισπανίας και της Ιταλίας, ενώ ο επόμενος στόχος είναι η Βόρεια Ευρώπη, όπου προσδοκά να εδραιώσει σύντομα την παρουσία της.

Trip Around: 800.000 δολάρια έξτρα για τα ταξίδια του μέλλοντος

Μέσα στο φετινό καλοκαίρι ήρθε και η ανακοίνωση για την επιπρόσθετη χρηματοδότηση της Trip Around, της start up που ίδρυσαν το 2019, ο Χρήστος Στεργίου και ο Αντώνης Χαλκιόπουλος, μια επιχείρηση που σύμφωνα με τους ιδρυτές της «οδηγεί το σχεδιασμό και την οργάνωση ταξιδιών στο μέλλον».

Μετά από την πρώτη χρηματοδότηση ύψους 1,2 εκατ. δολάρια πριν από έναν χρόνο, η νεοφυής επιχείρηση των δύο στελεχών εξασφάλισε επιπρόσθετη χρηματοδότηση 800 χιλιάδων δολαρίων από ομάδα Ελλήνων και διεθνών επενδυτών.

Ανάμεσα στους επενδυτές της Triparound συγκαταλέγονται γνωστά στελέχη του οικοσυστήματος των νεοφυών επιχειρήσεων των ΗΠΑ όπως η εταίρος της CapitalG, Laela Sturdy, ο εταίρος της Threshold Ventures, Ανδρέας Σταυρόπουλος και ο εταίρος της Tenaya Capital, Ben Boyer, ενώ στη λίστα των ‘’μεντόρων’’ της εταιρίας βρίσκουμε και στελέχη όπως ο Γιάννης Δόσιος (Αντιπρόεδρος για τα αναδυόμενα προϊόντα στο Twitter).

Ο Χρήστος Στεργίου, συνιδρυτής και Εκτελεστικός Πρόεδρος της Triparound, δήλωνε χαρακτηριστικά την ημέρα της δημοσιοποίησης της νέας χρηματοδότησης εν μέσω πανδημίας: «Νιώθουμε πλέον ακόμα πιο δυνατοί να συνεισφέρουμε με τις τεχνολογικές μας λύσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό των ξενοδόχων και των τουριστικών πρακτόρων, τόσο κατά τη διάρκεια της νέας κανονικότητας που βιώνουμε όσο και στην μετά-Covid εποχή.»

H ΙnstaShop και τα… συγχαρητήρια του Πρωθυπουργού

Μέχρι και τα… συγχαρητήρια του Κυριάκου Μητσοτάκη μέσω Twitter απέσπασε το deal στο τέλος του καλοκαιριού της start up InstaShop του Γιάννη Τσιώρη και της Ιωάννας Αγγελιδάκη, η οποία εξαγοράστηκε αντί 360 εκατ. δολαρίων από την γερμανική Delivery Hero, η οποία συνδέεται με την e-food.

Η InstaShop με έδρα το Ντουμπάι, δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες της ομώνυμης εφαρμογής, να κάνουν παραγγελίες από σουπερμάρκετ, φούρνους, ζαχαροπλαστεία, pet-shop και άλλα καταστήματα, παραλαμβάνοντας τα προϊόντα τους όποτε το αποφασίσουν.

Μέντορες: Οι ευκαιρίες εν μέσω πανδημίας, το branding και η εξωστρέφεια

Σε αυτή τη φάση είναι, εξάλλου, που οι νεοφυείς επιχειρήσεις χρειάζονται περισσότερο παρά ποτέ την σωστή καθοδήγηση των μεντόρων. Για την ανάγκη διαφορετικότητας των start up επιχειρήσεων που θα φέρει την χρηματοδότηση εν μέσω τόσο ιδιαίτερων συνθηκών μίλησε στο THECEO.GR η σύμβουλος επιχειρήσεων – start up mentor Μάγδα Κατόπη.

«Το βασικό για να ξεχωρίσει μια start up, τόσο γενικά υπό κανονικές συνθήκες, τόσο εν μέσω πανδημίας είναι η διαφορετικότητα, το να μπορείς να πείσεις αυτόν που θα σε χρηματοδοτήσει ότι μπορείς να σταθείς απέναντι από τον εμπορικό ανταγωνισμό με κάτι ιδιαίτερο, με κάτι που ξεχωρίζει. Αυτό εκτιμώ ότι είχαν και οι εταιρίες που μπόρεσαν εν μέσω πανδημίας να προχωρήσει σε deals είτε χρηματοδότησης είτε εξαγοράς από άλλες μεγάλες εταιρίες».

Η ίδια θεωρεί ότι εν μέσω πανδημίας δύο είναι τα στοιχεία που μπορούν να φέρουν τις εταιρίες στην κορυφή: Η εξωστρέφεια, προκειμένου μια νεοφυής εταιρία να μπορεί να γίνει ευρύτερα γνωστή και να αποκτήσει τη φήμη που θα της φέρει χρηματοδότηση, αλλά και η ευελιξία για να μπορεί να προσαρμοστεί σε όλες τις καταστάσεις.

Σημαντικά, εξάλλου στοιχεία, για να επιβιώσει μια start up στην παρούσα φάση είναι το branding, το καλό marketing και οι σημαντικές στρατηγικές συνεργασίες: Αυτό εκτιμά, μιλώντας στο THECEO.GR η enterpreuneur, start up mentor και ιδιοκτήτρια της εταιρίας Marketing Lead, Βίκυ Ευαγγελίου: «Παρότι το κύριο μέλημα των περισσότερων start up σε αυτή τη φάση είναι απλά… η επιβίωση, δύο παράγοντες που θα τις κάνουν να προχωρήσουν ακόμα περισσότερο είναι το να καλλιεργήσουν ακόμα περισσότερο το brand τους και τη διαφορετικότητά τους σε σχέση με άλλες εταιρίες, αλλά και οι στρατηγικές συνεργασίες με άλλες εταιρίες του χώρου. Η εξωστρέφεια και οι συνέργειες είναι ό,τι πιο σημαντικό αυτή τη χρονική στιγμή που όλα γύρω μας καταρρέουν».