Στο ψάρεμα κολλάει, στα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν κολλάει. Το είπε ο αρμόδιος υπουργός και ο Πρωθυπουργός!

Την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου και την προηγούμενη ημέρα 12 Νοεμβρίου έγιναν συζητήσεις στη Βουλή που ανέδειξαν πολλές λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Με πτυχές ειλικρίνειας και πτυχές υποκρισίας όπως αυτές που σχετίζονται με τη διασπορά του ιού, μέσω των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ), που όμως οι Έλληνες επιστήμονες έχουν επανειλημμένως δηλώσει δημοσίως ότι αποτελούν σοβαρή εστία διασποράς του ιού, αφού εξηγούν ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν υπάρχει το βασικό μέτρο κατά της διασποράς η απόσταση μεταξύ δύο και περισσότερων επιβατών. Τα αποσπάσματα που ακολουθούν είναι από τα πρακτικά της Βουλής.

Ας ξεκινήσουμε με την ερώτηση που διατύπωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Γκόκας και απαντήθηκε από τον Κώστα (Αχιλλέα) Καραμανλή την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου:

Ο κ. Γκόκας αναφέρεται «στο φαινόμενο του αυξημένου συνωστισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς στο λεκανοπέδιο Αττικής αλλά και στη Θεσσαλονίκη που αποτέλεσε την κυριότερη αιτία υπερμετάδοσης του COVID-19, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στο γενικό απαγορευτικό, το lockdown που επιβλήθηκε σε ολόκληρη τη χώρα».

Και ρωτάει τι θα πράξει η κυβέρνηση τους χειμερινούς μήνες, αν υπάρχει σχεδιασμός για άμεσες λύσεις στο πρόβλημα του συνωστισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς και ποιες είναι αυτές;

Καραμανλής: Δεν είναι εστία διασποράς τα ΜΜΜ

Ο υπουργός απαντά ως εξής (τα σχετικά αποσπάσματα είναι από τα πρακτικά της Βουλής):

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών):
«…Κύριε συνάδελφε, σας ευχαριστώ για την ερώτησή σας, γιατί μου δίνεται η ευκαιρία να ξεκαθαρίσουμε μερικά δεδομένα και να ξεφύγουμε από τον κόσμο των εντυπώσεων και να περάσουμε στον κόσμο των στοιχείων.

Αναφέρατε στην ερώτησή σας ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι εστία διασποράς. Δεν υπάρχει καμία μελέτη και κανένα στοιχεία σε ευρωπαϊκό επίπεδο που να αποδεικνύει κάτι τέτοιο. Δεν το λέω αυτό εγώ, το λένε όλοι οι ειδικοί σε όλο τον κόσμο και με πολύ μεγάλη χαρά μπορώ να σας παραπέμψω σε αυτές τις μελέτες.

Θα σας πω, όμως και κάτι άλλο το οποίο νομίζω πως δείχνει ότι αυτό που λέτε έχει τουλάχιστον ένα στοιχείο υπερβολής. Στον κεντρικό σταθμό του μετρό στο Σύνταγμα στις 20 Οκτωβρίου ο ΕΟΔΥ διενήργησε τα λεγόμενα rapid test, έκανε τρεις χιλιάδες δεκαεπτά τεστ. Θετικοί βρέθηκαν, κύριε συνάδελφε, μόνο είκοσι εννέα, ποσοστό κάτω του 1%», αναφέρει ο υπουργός και εξηγεί τι θα κάνει με την προμήθεια νέων οχημάτων.

Ο κ. Γκόκας επανέρχεται και του λέει «Το βλέπει ο κόσμος κάθε μέρα, το ζει κάθε μέρα» και ότι «δεν έχουν αποτελέσματα με αυτό το στρίμωγμα τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης ούτε η μάσκα, που μπορεί να προστατέψει ως ένα σημείο. Όταν ο κόσμος είναι στοιβαγμένος δεν μπορεί να προστατεύσει…» και συνεχίζει, «προφανώς, επικαλείστε ότι υπάρχουν ειδικοί που λένε ότι δεν μεταδίδεται ο ιός με τον συνωστισμό στα λεωφορεία. Εγώ δεν ξέρω αν αυτό είναι άποψη των ειδικών. Το επικαλέστηκε και ο Πρωθυπουργός χθες.
Ας βγουν οι ειδικοί στη χώρα μας να πουν ότι αυτός ο συνωστισμός, αυτή η εικόνα που είδαμε στα λεωφορεία, δεν είναι εστία υπερμετάδοσης. Εμείς θεωρούμε ότι είναι η κυριότερη εστία υπερμετάδοσης.»

Καραμανλής: Σε κάποια λεωφορεία, στις δυτικές συνοικίες 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αναφέρεστε στον συνωστισμό στα λεωφορεία. Καταλαβαίνω ότι αυτή είναι η αίσθηση που υπάρχει στον κόσμο, διότι είναι εμφανές ότι αρκετά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης -και σωστά- δείχνουν το πρόβλημα, δείχνουν μια εικόνα σε κάποια λεωφορεία, ειδικά στην Αθήνα, στις δυτικές συνοικίες, που έχουν όντως πρόβλημα και παρατηρούνται φαινόμενα συνωστισμού.

Εγώ, όμως, με τη θεσμική ιδιότητα που έχω, είμαι υποχρεωμένος -και ξέρω ότι αυτό που θα κάνω είναι αντιδημοφιλές- να μιλήσω με στοιχεία και να σας πω, αγαπητέ κύριε Γκόκα, ότι άνω του 65% χωρητικότητα στα λεωφορεία εμφανίζεται περίπου στο 4% των οχημάτων.
Επαναλαμβάνω, άνω του 65% χωρητικότητα εμφανίζεται στο 4% των οχημάτων. Αυτό δεν το λέω εγώ ή το Υπουργείο. Το λέει η τηλεματική του ΟΑΣΑ και μάλιστα, συνυπολογίζουμε και την εισιτηριοδιαφυγή που εκτιμάται με ειδικό αλγόριθμο. Αυτή, λοιπόν, είναι η πραγματικότητα.

Τώρα θα μου πείτε στα χίλια εκατόν πενήντα λεωφορεία που κυκλοφορούν δεν υπάρχουν μερικά λεωφορεία που έχουν πρόβλημα συνωστισμού; Θα είμαι ο πρώτος που θα το παραδεχθώ αυτό. Τι κάνουμε, κύριε Γκόκα; Βάζοντας τα ΚΤΕΛ στα περιφερειακά δρομολόγια, στα δρομολόγια που πρέπει να εκτελούν τα ΚΤΕΛ γιατί είναι εκτός αστικού ιστού, απελευθερώνουμε οχήματα και τα φέρνουμε στο κέντρο της πόλης.

Μητσοτάκης: Σας καταθέτω μελέτη από τη Γαλλία

Τί είπε ο Πρωθυπουργός όταν απάντησε στο ίδιο ερώτημα την προηγούμενη ημέρα 12 Νοεμβρίου 2020, όταν όλα τα κόμματα βομβάρδισαν την κυβέρνηση μεταξύ των άλλων και για την κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς:

«..Nα έρθω λίγο στο ζήτημα των μέσων μαζικής μεταφοράς, για το οποίο άκουσα αρκετή κριτική από άλλα κόμματα της Αντιπολίτευσης.
Κοιτάξτε, κάναμε μια μεγάλη προσπάθεια να προσθέσουμε λεωφορεία στο σύστημα των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Δεν χρειάζεται να περιγράψω την κατάσταση στην οποία μας παραδώσατε ειδικά τον ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη. Ο κ. Παππάς, πατήρ του Βουλευτή κ. Παππά, μας παρέδωσε έναν ΟΑΣΘ διαλυμένο! Αυτό είναι κάτι το οποίο, νομίζω, δεν υπάρχει Βουλευτής ο οποίος να προέρχεται από τη Θεσσαλονίκη που να μην το γνωρίζει πολύ καλά.
Προσθέσαμε, λοιπόν, λεωφορεία με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ταχύτητα. Και προφανώς, διαγωνισμοί οι οποίοι είχαν απορριφθεί από τις αρμόδιες Αρχές ως παράνομοι, δεν πρόκειται να ολοκληρωθούν επί δικών μας ημερών! Έτσι δεν είναι; Δεν φαντάζομαι να μας ζητάτε να παρανομήσουμε, επειδή είχατε ετοιμάσει διαγωνισμούς τσάτρα-πάτρα, οι οποίοι δεν στεκόντουσαν πουθενά;
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
Από εκεί και πέρα, όμως, υπάρχουν ουκ ολίγες μελέτες οι οποίες λένε ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν παίζουν τον πιο σημαντικό ρόλο στη διάδοση του ιού. Βλέπω εδώ πέρα: «Public transport is covid free». Σχετική έρευνα από τη Γαλλία η οποία λέει ότι σε σχέση με άλλες εστίες πιθανής διάδοσης, μόλις το 1,2% των covid clusters συνδέονται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτά είναι στοιχεία.»

Ας θυμηθούμε τι είχε δηλώσει ο κ. Σωτήρης Τσιόδρας: