Apple, Google και Amazon αρχίζουν να πληρώνουν «ψηφιακούς φόρους», μεταβιβάζοντας το κόστος στους πελάτες

Εδώ και πολλά χρόνια η Ευρώπη είναι δυσαρεστημένη με τις φορολογικές «συνήθειες» των αμερικανικών τεχνολογικών γιγάντων. Και δικαίως. Όπως έχουν συχνά παρατηρήσει οι ρυθμιστικές αρχές και οι πολιτικοί, αυτές οι εταιρείες κερδίζουν τεράστια χρηματικά ποσά από ευρωπαίους πολίτες, αλλά πληρώνουν ελάχιστο φόρο. Εξαιτίας της έλλειψης αναθεώρησης του παγκόσμιου φορολογικού συστήματος, ορισμένα ευρωπαϊκά έθνη έχουν εισαγάγει νέους φόρους που απευθύνονται ειδικά σε αυτές τις εταιρείες. Και οι τεχνολογικοί γίγαντες ανταποκρίνονται, μεταφέροντας το κόστος στους πελάτες-καταναλωτές. Όπως δηλαδή συνηθίζεται…

Τον τελευταίο μήνα, για παράδειγμα, η Apple, η Google και η Amazon έχουν ανακοινώσει αλλαγές τιμών για πελάτες τους στο Ηνωμένο Βασίλειο που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για να αντισταθμίσουν το νέο «φόρο ψηφιακών υπηρεσιών» που εισήγαγε η βρετανική κυβέρνηση. Αυτό αυξάνει το φόρο επί των εσόδων που παράγονται από «μηχανές αναζήτησης, υπηρεσίες κοινωνικών μέσων και διαδικτυακές αγορές» κατά 2%.

Από τη πλευρά της η Apple αλλάζει τα τέλη για το App Store στο Ηνωμένο Βασίλειο. Πέρα από το συνηθισμένο ΦΠΑ 20% που πληρώνει στην κυβέρνηση για κάθε αγορά προσθέτει ένα επιπλέον 2% πριν διαχωρίσει αυτό που απομένει μεταξύ του προγραμματιστή και της Apple, που σημαίνει λιγότερα χρήματα και για τους δύο.
Η Google επίσης αυξάνει τις χρεώσεις για όλες τις διαφημίσεις που αγοράζονται στο Google Ads και στο YouTube στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά 2%.

«Οι φόροι ψηφιακών υπηρεσιών αυξάνουν το κόστος της ψηφιακής διαφήμισης», δήλωσε εκπρόσωπος της Google στο The Guardian, αναφέροντας πως “συνήθως, αυτά τα είδη αυξήσεων κόστους βαρύνουν τους πελάτες και όπως και άλλες εταιρείες που επηρεάζονται από αυτόν τον φόρο, θα προσθέσουμε μια χρέωση στα τιμολόγιά μας, από τον Νοέμβριο.”

Από την 1η Σεπτεμβρίου, η Amazon αυξάνει επίσης τις χρεώσεις για πωλητές τρίτων κατά 2%. Ενημέρωσε τους πωλητές ότι είχε προηγουμένως αναβάλει αυτήν την αύξηση αλλά “τώρα που έχει περάσει η νομοθεσία, θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι θα αυξήσουμε τα τέλη παραπομπής, τα τέλη εκπλήρωσης από την Amazon (FBA), μηνιαία τέλη αποθήκευσης FBA και τέλη Multichannel Fulfillment (MCF) κατά 2% στο Ηνωμένο Βασίλειο για να ενσωματώσουμε αυτό το πρόσθετο κόστος.”

Αυτό δεν συμβαίνει μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αρχικά, τα ευρωπαϊκά έθνη είχαν την πρόθεση να ηγηθούν ενός νέου παγκόσμιου φόρου στις εταιρείες του ίντερνετ, αλλά οι διαπραγματεύσεις δεν προχώρησαν αφού οι ΗΠΑ αρνήθηκαν. Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας και της Ιταλίας, προχώρησαν ανεξάρτητα και εισήγαγαν τους δικούς τους νέους εθνικούς φόρους. Σε πολλές περιπτώσεις, αυτές οι χώρες πλήττονται από παρόμοιες αυξήσεις τιμών από τους τεχνολογικούς γίγαντες που αναφέρονται παραπάνω. Στην Τουρκία, για παράδειγμα, η Apple αυξάνει τις τιμές του App Store για τους καταναλωτές κατά 7,5% ως απάντηση στον νέο φόρο ψηφιακών υπηρεσιών της χώρας.

Τέτοιες αυξήσεις δεν είναι τόσο ασυνήθιστες. Η Apple, για παράδειγμα, τροποποιεί τακτικά τις χρεώσεις του App Store ως αντιμετώπιση στις διαφορές των φορολογικών καθεστώτων των χωρών και στην αποτίμηση του νομίσματος. Έτσι αύξησε τις τιμές του App Store για τους καταναλωτές στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά 25% μετά την υποτίμηση της λίρας, μετά το Brexit.

Αυτό που οι εταιρείες τεχνολογίας λένε ότι θέλουν είναι ένα νέο παγκόσμιο πλαίσιο για τη φορολογία. Εκπρόσωπος της Google δήλωσε στο The Guardian ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να “ενθαρρύνει τις κυβερνήσεις παγκοσμίως να επικεντρωθούν στη διεθνή φορολογική μεταρρύθμιση αντί να εφαρμόσουν νέες, μονομερείς φορολογικές επιβαρύνσεις”, ενώ εκπρόσωπος της Amazon ανέφερε κάτι αντίστοιχο στο Business Insider να επιδιωχθει μέσω του ΟΟΣΑ μια παγκόσμια συμφωνία για τη φορολογία της ψηφιακής οικονομίας και όχι να επιβάλλονται μονομερείς φόροι έτσι ώστε οι κανόνες να είναι ίδιοι και πιο δίκαιοι για τις επιχειρήσεις.

Μάχη Τραμπ-ΕΕ για τον επικεφαλής του ΟΟΣΑ