Χρήστος Αποστολόπουλος (Πρόεδρος ΣΕΒΓΑΠ): Έρχονται δύσκολες μέρες για τις εταιρείες γαλακτοκομικών προϊόντων

ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΛΟΓΩ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΤΕΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΥΞΗΣΗΣ ΑΝΕΡΓΊΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΟΥΝ ΖΟΦΕΡΟ ΤΟΠΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΓΑΛΑΚΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ

Ο κ. Χρήστος Αποστολόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒΓΑΠ),

της Μαρίας Μπακοπούλου

Ζοφερό τοπίο εν μέσω πανδημίας περιγράφει στο THECEO.GR ο Χρήστος Αποστολόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒΓΑΠ), αυτό που έρχεται απο το φθινόπωρο, τονίζοντας ότι οι εγχώριες εταιρίες γαλακτοκομικών έχουν ήδη επηρεαστεί λόγω της μείωσης της κατανάλωσης και των εξαγωγών και του ελαττωμένου τζίρου από τους κλάδους του τουρισού καιτης εστίασης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επιχειρήσεις του κλάδου θα επηρεαστούν ακόμα περισσότερο από τον Σεπτέμβριο, όταν θα γίνουν ακόμα πιο εμφανείς οι επιπτώσεις από τον κορωνοϊό σε πολλά ελληνικά νοικοκυριά, ενώ ένας ακόμα ανασταλτικός παράγοντας είναι ο μεγάλος ανταγωνισμός με τις ξένες γαλακτοβιομηχανίες, οι οποίες εισάγουν τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές.

Ο ίδιος, βέβαια, αναγνωρίζει τη σημασία των εγχώριων βιομηχανιών γάλακτος σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία, προσθέτοντας ότι καμία από τις εταιρίες δεν έθεσε τους εργαζόμενούς της σε αναστολή, ούτε έκανε χρήση του προγράμματος Συν-εργασία, συνεχίζοντας κανονικά την παραγωγή και τη μισθοδοσία.

Μιωμένη ζήτηση και μεγάλος ανταγωνισμός από εισαγωγές γάλακτος

Όπως αναφέρει ο κ. Αποστολόπουλος στο THECEO.GR «τους τελευταίους μήνες η ζήτηση γαλακτοκομικών είναι μειωμένη από τους καταναλωτές, καθώς υπάρχει και μικρότερη οικονομική άνεση. Φανταστείτε ένας εργαζόμενος που είτε είχε χάσει τη δουλειά του και παίρνει επίδομα ανεργίας είτε λαμβάνει το επίδομα των 534 ευρώ. Τι θα προλάβει να πληρώσει από υποχρεώσεις και τι θα προλάβει να βάλει στο τραπέζι του καθημερινά με αυτά τα χρήματα; Σε αυτή την περίπτωση έχουμε ελάττωση στην κατανάλωση, είτε στροφή των καταναλωτών όχι σε εγχώρια, αλλά σε εισαγόμενα προϊόντα γάλακτος που είναι πιο οικονομικά από τα ελληνικά».

Η επίδραση της ανυπαρξίας του τουρισμού

Σχετικά με τις επιπτώσεις από τον τουρισμό ο κ. Αποστολόπουλος αναφέρει πως «Είναι λογικό να έχει επιδράσει αρνητικά στην ελληνική γαλακτοβιομηχανία η μείωση του τουρισμού, καθώς πολλά ξενοδοχεία δεν έχουν ανοίξει ή άλλα, που έχουν ανοίξει, έχουν μειωμένους τζίρους και κρατήσεις και άρα πιο μικρές παραγγελίες των προϊόντων σε σχέση με το παρελθόν.

Εξάλλου, η αγορά εργασίας που είναι η κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης έχει ήδη πληγεί σε τεράστιο βαθμό, καθώς μόνο από την επίπτωση του μειωμένου έως ανύπαρκτου, κυρίως εισαγόμενου, τουρισμού οι προσλήψεις έχουν συρρικνωθεί κατά χιλιάδες, υπολογίζεται γύρω στις 220.000. Επίσης, υπάρχει μείωση σε κατεξοχήν καλοκαιρινά προϊόντα όπως π.χ. τα παγωτά, που καταναλώνουν οι Έλληνες, αλλά και οι αλλοδαποί επισκέπτες»,  επισημαίνει ο κ. Αποστολόπουλος.

«Συνεχίσαμε κανονικά την παραγωγή»

Ιδιαίτερη μνεία κάνει ο Πρόεδρος του ΣΕΒΓΑΠ στο γεγονός ότι καμία από τις εταιρίες του κλάδου δεν έκανε χρήση των μέτρων της πολιτείας για την εργασία, όπως αναστολή ή ένταξη στο πρόγραμμα Συν-εργασία: «Οι εργαζόμενοι μας συνέχισαν να εργάζονται κανονικά τους προηγούμενους μήνες, δεν διακόπηκε η παραγωγή ούτε μια στιγμή. Μπορεί κάποια εταιρία που να έχει κομμάτι food service να έκανε για κάποιο μήνα χρήση της αναστολής, αλλά απ’ όσο γνωρίζω, όλες οι αμιγώς γαλακτοκομικές δούλεψαν χωρίς διακοπή».

Ο κρίσιμος Σεπτέμβριος

Για τον κ. Αποστολόπουλο, ο ερχόμενος Σεπτέμβριος θα είναι δύσκολος και κρίσιμος, καθώς τότε θα φανεί το μέγεθος του προβλήματος: «Θεωρώ ότι μετά το καλοκαίρι θα υπάρξουν απολύσεις, δεν θα είναι εύκολα τα πράγματα, ενώ η μείωση στην κατανάλωση θα φανεί στον τελικό τζίρο της χρονιάς».

Εταιρίες: Εκτιμήσεις και οικονομικά αποτελέσματα

Η επίδραση του κορονοιού έχει αποτυπωθεί είτε στις εκτιμήσεις, είτε στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιριών του κλάδου. Αβέβαιο και θολό είναι το τοπίο για τη ΔΕΛΤΑ, δεδομένου ότι η πανδημία δεν έχει τελειώσει και τα κρούσματα συνεχίζονται, επηρεάζοντας τη γενικότερη κατάσταση. Για το υπόλοιπο του έτους, πηγές από την εταιρία επισημαίνουν ότι είναι δύσκολο να γίνουν ασφαλείς εκτιμήσεις για την πορεία των πωλήσεων. ‘Όπως τονίζουν, βασικοί παράγοντες όπως ενδεικτικά η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, η πορεία του τουρισμού, η πιθανότητα επανεμφάνισης 2ου κύματος της πανδημίας καθώς και η εύρεση φαρμάκου/ εμβολίου που θα αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τον COVID-19, θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της πορείας των πωλήσεων.

Σε ό,τι αφορά τη ΦΑΓΕ, στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 ο όμιλος – παρά τα lockdowns και την στροφή των καταναλωτών σε βασικές αγορές τροφίμων- δεν ευνοήθηκε από άποψη πωλήσεων, καθώς κατέγραψε χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με το α΄τρίμηνο του έτους.

Ειδικότερα, και σύμφωνα με την αναλυτική έκθεση της FAGE International, οι πωλήσεις σε αξία διαμορφώθηκαν σε 129,4 εκατ. δολάρια, μειωμένες κατά 0,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Την ίδια στιγμή, σε σχέση με την Κρι Κρι, παρότι το α’ τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με τα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα δεν έδειξε σημεία κάμψης για την εταιρία, η αίσθηση που υπάρχει για το β’ τρίμηνο είναι ότι η μείωση των εξαγωγών λόγω πανδημίας σε συνδυασμό με την πτώση του τουρισμού, είναι πολύ πιθανό να έχει τη δική του επίπτωση στον τελικό τζίρο.

Εξάλλου, μειωμένα έσοδα και κέρδη σε σχέση με το 2019 σημείωσε η Friesland Campina το πρώτο εξάμηνο του 2020, συνολικά στην Ευρώπη, με τα στελέχη της να τηρούν στάση αναμονής για την επόμενη ημέρα.

Τέλος, αναφορικά με τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία της οικογένειας Σαράντη, παρότι ακόμα δεν υπάρχουν οικονομικά δεδομένα και εκτιμήσεις για το πρώτο εξάμηνο του 2020 και ο περασμένος Φεβρουάριος ‘’σφραγίστηκε’’ από το deal με την οικογένεια Κλιάφα για την είσοδο στον κλάδο των αναψυκτικών, θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει επίδραση από την πανδημία στον συνολικό τζίρο του έτους.