
Σοκ στην παγκόσμια κοινή γνώμη προκάλεσε το πρωί της Tετάρτης η είδηση της συντριβής ενός Boeing 737 της Ukraine International Airlines (UIA) με 176 νεκρούς λίγο μετά την απογείωση του από το διεθνές αεροδρόμιο της Τεχεράνης.
Η αεροπορική τραγωδία σημειώθηκε τα ξημερώματα, λίγες ώρες μετά την επίθεση ιρανικού πυραύλου εναντίον των αμερικανικών δυνάμεων στο Ιράκ.
Βίντεο που είδε το φως τη δημοσιότητας δέιχνει την στιγμή που το μοιραίο αεροπλάνο πέφτει απο τουν ουρανό, προσκρούει στο έφαδος και τυλίγεται εξολοκλήρου στις φλόγες, μετά από τεράστια έκρηξη.
‘No survivors’ after Ukrainian airliner – carrying 176 people – crashes near Tehran https://t.co/K3ZE7yT2OE pic.twitter.com/rHDqmJ7ZS6
— Al Jazeera English (@AJEnglish) January 8, 2020
Όλοι οι επιβαίνοντες βρήκαν τραγικό θάνατο, ενώ τα τηλεοπτικά πλάνα από το σημείο έδειχναν συντρίμμια του αεροσκάφους να έχουν διασκορπιστεί σε μία μεγάλη έκταση, την ώρα που διασώστες φορώντας μάσκες ανέσυραν τις σορούς.
Πρώιμες οι εκτιμήσεις για τα αίτια – Καινούριο και σε καλή κατάσταση το αεροσκάφος
Μέχρι στιγμής παραμένει άγνωστη η αιτία του δυστυχήματος. Αρχικά, σχεδόν αμέσως μετά την συντριβή, τόσο οι ιρανικές όσο και οι ουκρανικές αρχές έσπευσαν να δηλώσουν ότι το αεροσκάφος κατέπεσε εξαιτίας μηχανικής βλάβης.
Ωστόσο η ουκρανική πρεσβεία στο Ιράν απέσυρε την αρχική της αναφορά περί προβλήματος στον κινητήρα που προκάλεσε την πτώση του αεροσκάφους διευκρινίζοντας ότι δεν έχουν ανακοινωθεί τα αίτια και ότι τα αρχικά σχόλια ήταν ανεπίσημα.
Σύμφωνα πάντως με τις Διεθνείς Ουκρανικές Αερογραμμές, αυτό ήταν το πρώτο θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα με αεροσκάφος της και το Boeing 737-800, ένα από τα καλύτερα του στόλου της, κυβερνούσαν έμπειροι πιλότοι.
Αλλά και η γαλλοαμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία κινητήρων CFM χαρακτήρισε πρώιμη όποια εικασία σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος.
«Επί του παρόντος δεν έχουμε περισσότερες πληροφορίες. Όποιες εικασίες που αφορούν τα αίτια είναι πρώιμες», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της, της οποίας συνιδιοκτήτριες είναι η General Electric και η Safran.
Το μοιραίο αεροσκάφος είχε κατασκευαστεί το 2016 και η εταιρεία το είχε προμηθευτεί απευθείας από την Boeing. Επίσης, η γαλλοαμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία κινητήρων CFM χαρακτήρισε πρώιμη όποια εικασία σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος, αφού κανείς δεν μπορεί να έχει στοιχεία από τα μαύρα κουτιά, ή από πόρισμα εμπειρογνωμόνων.
Από την πλευρά του, ο εμπειρογνώμονας της αεροπορίας Geoffrey Thomas, μιλώντας στη DW, εξήρε το «άριστο αρχείο ασφαλείας» του Boeing 737-800, προσθέτοντας ότι είναι «το πιο αξιόπιστο αεροπλάνο σε εμπορική λειτουργία σήμερα» με πάνω από 7.000 τέτοια αεροσκάφη σε λειτουργία παγκοσμίως.
Από την πλευρά του, ο πρωθυπουργός της Ουκρανίας Αλέξι Χόντσαρουκ και Ουκρανός πρόεδρος Ζελένσκι, ερωτηθέντες αν το αεροσκάφος ενδέχεται να καταρρίφθηκε από πύραυλο, ζήτησαν να μην γίνονται εικασίες αν δεν διακριβωθούν επισήμως τα αίτια του δυστυχήματος
Η Ουκρανία σύστησε μια επιτροπή για να διερευνήσει τα αίτια του δυστυχήματος, ενώ η UIA ανακοίνωσε ότι το αεροσκάφος ήταν σε καλή κατάσταση, είχε περάσει πριν από δύο μέρες από τον τακτικό έλεγχο και ότι πραγματοποιεί όλες τις ενέργειες για να διακριβώσει τι συνέβη.
Όσον αφορά τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους, βρέθηκαν στο σημείο του δυστυχήματος κατεστραμμένα, αλλά θεωρείται ότι τα δεδομένα τους θα μπορούν μολαταύτα να ανακτηθούν.
Ωστόσο, η Τεχεράνη ανακοίνωσε ότι δεν πρόκειται να τα παραδώσει στη Boeing, στις ΗΠΑ, ενώ ο επικεφαλής της ιρανικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας Αλί Αμπεντζαντέχ, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Mehr, δεν ξεκαθάρισε σε ποια χώρα θα σταλεί το μαύρο κουτί.