Μετά την ερώτηση του Βασίλη Βιλιάρδου, βουλευτή της Ελληνικής Λύσης προς τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή (το θέμα είναι υπαρκτό κι έχει βάθος) σχετικά με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας του Ελληνικού Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. και τον βασικό της μέτοχο Ferrovie dello Stato Italiane, για την επιδότηση 750 εκατ. ευρώ για 15 χρόνια, αντίστοιχο ερώτημα κατέθεσαν και 17 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως αναφέρουν στις 29 Νοεμβρίου 2019 ανακοινώθηκε η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας του Ελληνικού Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. και του βασικού της μετόχου, την Ferrovie dello Stato Italiane.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως είναι γνωστό ιδιωτικοποιήθηκε το 2017 και αγοράστηκε από τον Ιταλικό όμιλο. Το 2015 και ενώ τελούσε υπό την ιδιοκτησία του ελληνικού δημοσίου και προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η παροχή της επιβατικής υπηρεσίας στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας, υπογράφηκε σύμβαση παροχής δημόσιας υπηρεσίας της Εταιρείας (ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου) με το Ελληνικό Δημόσιο για μια εύλογη περίοδο 5 ετών μετά το πέρας της οποίας θα εξετάζονταν εκ νέου οι συνθήκες της αγοράς και το ιδιοκτησιακό καθεστώς της εταιρείας και αναλόγως θα διενεργούνταν διαγωνιστική διαδικασία για την παροχή της εν λόγω δημόσιας υπηρεσίας, όπως συμβαίνει και στο τομέα των αεροπορικών υπηρεσιών.
«Ενώ η εν λόγω περίοδος δεν έχει, ακόμα, παρέλθει, ως αρμόδιος Υπουργός, σπεύδετε να ανακοινώσετε την απευθείας ανάθεση 750 εκατομμυρίων στον ιδιωτικό Ιταλικό όμιλο και μάλιστα υπό το πολιτικό πέπλο της προσέλκυσης επενδύσεων 2,5 δις ευρώ. Ωστόσο, στο μνημόνιο συνεργασίας που υπογράψατε και προφανώς δεν τολμήσατε να δημοσιεύσετε οι υποτιθέμενες επενδύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι μισθοί, συντήρηση τροχαίου υλικού και μίσθωση ακινήτων από θυγατρική εταιρεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ την ΕΕΣΣΤΥ, δηλαδή από μίσθωση ακινήτων από τον εαυτό της», τονίζουν στην ερώτηση τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Για τους λόγους αυτούς ζητούν από τον αρμόδιο υπουργό να απαντήσει:
«Για ποιο λόγο δεν δημοσιοποιήσατε το μνημόνιο συνεργασίας;
Συνιστά η απευθείας ανάθεση 750 εκατομμυρίων ευρώ σε ιδιωτική Ιταλική εταιρεία νόμιμη ή ηθική πολιτική ενέργεια;
Ερωτήθηκε για αυτήν την σας την πρωτοβουλία η Ευρωπαϊκή αρχή για τον ανταγωνισμό και η Ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων για τις συνέπειες που θα έχει στην εγχώρια σιδηροδρομική αγορά η παράνομη και αντισυμβατική σας ενέργεια της απευθείας ανάθεσης χωρίς διαγωνισμό;
Έχετε έγκριση από τα αρμόδια Ευρωπαϊκά και Ελληνικά θεσμικά όργανα;
Έχετε θετική Υπηρεσιακή εισήγηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου σας για αυτήν την σας την πρωτοβουλία και εάν ναι ζητούμε να την καταθέσετε στα πρακτικά.
Γνωρίζετε ότι δεν έχει διενεργηθεί έως σήμερα λογιστικός έλεγχος από ανεξάρτητο ορκωτό λογιστή και από την αρμόδια ρυθμιστική αρχή για τον οικονομικό διαχωρισμό μεταξύ επιβατηγού και εμπορευματικού έργου και η Ιταλική εταιρεία αλλοιώνει τις συνθήκες ανταγωνισμού και εμποδίζει την είσοδο νέων εταιρειών στην ελληνική αγορά;
Αυτή η αντισυμβατική και η αντι-ανταγωνιστική συμπεριφορά της ιταλικής εταιρείας δεν αποτελεί πλήγμα στον ανταγωνισμό και δεν οδηγεί σε απο-επενδύσεις ιδιωτών από την μια πλευρά και κρατικοδίαιτες ιδιωτικές επιχειρήσεις από την άλλη;
Μπορεί η μοναδική εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού η ΕΕΣΤΤΥ που ανήκει στον ίδια ιδιωτική εταιρεία, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και συγχωνεύεται μάλιστα το προσεχές διάστημα και τυπικά, να είναι κατά νόμο και η μοναδική εταιρεία που δίνει πιστοποίηση συντήρησης σε όλες τις ανταγωνιστικές εταιρείες;
Γιατί δεν κάνατε διαγωνισμό και προβήκατε σε απευθείας ανάθεση 750 εκατομμυρίων ευρώ σε ιδιώτη;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές:
Τζάκρη Θεοδώρα
Πέτη Πέρκα
Αβραμάκης Λευτέρης
Βαρδάκης Σωκράτης
Ζαχαριάδης Κώστας
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μωραΐτης Θάνος
Παππάς Νικόλαος
Τσίπρας Γιώργος
Φάμελλος Σωκράτης
Χρηστίδου Ραλλία»