Ηλεκτρικά οχήματα: Τιμή, έλλειψη φορτιστών και υψηλό κόστος ρεύματος τα βασικότερα προβλήματα για την αγορά και χρήση τους

Η τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα για την αγορά του. Το δεύτερο μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων και το τρίτο η υψηλή χρέωση ηλεκτρικής ενέργειας στο σπίτι.

Έρευνα έχει δείξει ότι το 53% των Ευρωπαίων πολιτών προβληματίζεται για το κόστος αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, το οποίο ποικίλλει ανάλογα με τις φορολογικές ελαφρύνσεις και τα κίνητρα που δίνει κάθε κυβέρνηση.

Αυτό αποτελεί και ένα σημείο αναφοράς των αυτοκινητοβιομηχανιών, που καθημερινά προσπαθούν να βρουν τρόπους για να μειωθεί το κόστος. Οι συνεργασίες μεταξύ εταιρειών για την κατασκευή ειδικών πλατφόρμων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα σημαντικό βήμα για τη μείωση της τιμής, ενώ η εισαγωγή ανθεκτικών φθηνών και όμορφων υλικών μπορεί να αντικαταστήσει τα μέχρι τώρα πλαστικά, τα οποία είναι ακριβότερα. Παράλληλα, συνεχίζεται η μεγάλη προσπάθεια εξέλιξης των μπαταριών, που πολύ σύντομα θα είναι μεγαλύτερης χωρητικότητας, πολύ ελαφρύτερες και αρκετά φθηνότερες από τις σημερινές.

Τα κίνητρα που δίνουν οι κυβερνήσεις δεν είναι πάντα δομημένα με τον ίδιο τρόπο. Στη Σουηδία, για παράδειγμα, οι ιδιοκτήτες λαμβάνουν ένα «μπόνους» έξι μήνες μετά την ταξινόμηση που λειτουργεί περισσότερο ως έκπτωση από τον φόρο που έχουν να πληρώσουν. Το 26% των Ευρωπαίων δηλώνει ότι υπάρχει σύγχυση σχετικά με τα οικονομικά πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Από την άλλη πλευρά, η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί σημαντικό εμπόδιο. Πάνω από τα τρία πέμπτα (62%), σύμφωνα με την έρευνα της yougov, αναφέρουν περιορισμένη διαθεσιμότητα σημείων φόρτισης, ενώ το 58% θεωρούν τη φόρτιση ως το μεγαλύτερο εμπόδιο για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Επίσης, το 32% κάνει λόγο για υψηλή χρέωση ηλεκτρικής ενέργειας στο σπίτι. Όμως, η χρέωση ποικίλλει σημαντικά από αγορά σε αγορά. Στην Ισπανία, η ηλεκτρική τιμή είναι ιδιαίτερα υψηλή, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε τα στοιχεία που αναφέρουν ότι επτά στους δέκα (71%) ανησυχούν για ανεπαρκή σημεία φόρτισης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, από το 2019, τα σημεία φόρτισης είναι πολύ λιγότερα από τα απαραίτητα σημεία που έπρεπε να υπάρχουν για να υπάρξει απρόσκοπτη εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης. Αντίθετα, η Νορβηγία, η οποία έχει τον μεγαλύτερο στόλο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη ανά αναλογία πληθυσμού, έχει 12.000 σταθμούς φόρτισης για να εξυπηρετήσει τον πληθυσμό της, που είναι 5,5 εκατομμύρια. Αριθμός που θεωρείται ικανοποιητικός για το μέγεθος μίας τέτοιας χώρας.

Ωστόσο, δεν θα πρέπει να αγνοήσουμε ότι οι μισοί Ευρωπαίοι (51%) βλέπουν το περιβάλλον ως λόγο αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθώς πιστεύουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν μία σειρά πρακτικών πλεονεκτημάτων έναντι των συμβατικών.

Τρεις στους δέκα (31%) αναφέρουν σημαντικό κίνητρο τη χαμηλότερη συντήρηση, το 27% εκτιμά τα φορολογικά πλεονεκτήματα ως κίνητρο για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ενώ μόνο το 11% πιστεύει ότι υπάρχει καλή σχέση ποιότητας και τιμής. Το 29% συμφωνεί ότι πολύ σύντομα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυριαρχήσουν έναντι των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.

Αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία είναι ότι από τους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων (όχι υβριδικά) το 84% είναι ικανοποιημένο και σχεδόν το ήμισυ αυτής της ομάδας (49%) δηλώνει ότι η συντήρηση είναι φθηνότερη και λιγότερο ενοχλητική.

Τα δεδομένα των ερευνών δείχνουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι για να βελτιώσουν το τελικό προϊόν, που είναι τα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ από την άλλη πλευρά θα πρέπει να αυξηθούν οι ελαφρύνσεις που δίνουν οι εκάστοτε κυβερνήσεις, ώστε να δώσουν περισσότερα κίνητρα στους Ευρωπαίους πολίτες για να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.