Πως τα e-shop… έσωσαν τον τζίρο γνωστών εμπορικών σημάτων

Ως «μάννα» εξ ουρανού λειτούργησαν τα e-shops στη διάρκεια του lockdown για μεγάλη μερίδα επιχειρήσεων που η ανεστάλη η πώληση των προϊόντων τους μέσω φυσικών εμπορικών καταστημάτων. Οι επιδόσεις και οι έρευνες που ακολούθησαν σε σχέση με την «απουσία» των φυσικών καταστημάτων καταδεικνύουν ότι η ανάπτυξη του e- commerce θα διατηρηθεί.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που πραγματοποίησαν το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστήμιο Αθηνών για την περίοδο Μάρτιος-Μάιος 2020, καταγράφηκε σημαντική αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου από τους καταναλωτές, λόγω της πανδημίας του κορονοιού, η οποία, μάλιστα, εκτιμάται ότι συνεχίζεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό και μετά την επανέναρξη λειτουργίας των φυσικών σημείων πώλησης.

Είναι, βέβαια, ενδεικτικό ότι σε σχέση με πέρυσι έχει υπερδιπλασιαστεί η συστηματική τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά. Αυτό σημαίνει ότι από το 21% των χρηστών διαδικτύου που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019, έχουμε φτάσει στο 51% τον Μάιο του 2020.

Σχετικά με  ευρήματα της έρευνας μιλάει στο THECEO.GR, ο καθηγητής Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργος Δουκίδης, ο οποίος επισημαίνει ότι «πρόκειται για μια τάση που θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο παρότι ειδικά οι Έλληνες είναι συνηθισμένοι και λόγω του καλού καιρού, να κάνουν τις αγορές τους σε φυσικά καταστήματα. Ωστόσο, εξαιτίας της κατάστασης, η οποία εξακολουθεί και έχει δημιουργήσει μια νέα συνθήκη, πρόκειται για μια στροφή που θα γίνει μόνιμη για αρκετούς απ’ όσους την επέλεξαν καταρχάς, λόγω κλειστών καταστημάτων».

Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα εταιριών που ενίσχυσαν τη ρευστότητά τους μέσω της αύξησης της χρήσης του e-shop τους τόσο τους προηγούμενους μήνες, όσο και στην παρούσα φάση.

Κλουκίκας Λάππας (Mothercare): Διατήρησε το ήμισυ του τζίρου της μέσω του e-shop

Στην περίπτωση της εταιρείας Κλουκίνας Λάππας Α.Ε., (Mothercare) το μόλις ολίγων μηνών λειτουργίας e-shop συνέβαλε στη διατήρηση μέρους του τζίρου της εταιρίας κατά τη διάρκεια του lockdown. Σύμφωνα με την αντιπρόεδρο και CEO της εταιρίας, κυρία Βιολέττα Λάππα κατά τη διάρκεια πρόσφατης διαδικτυακής συνέντευξης στην περίοδο διακοπής λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων, από 18 Μαρτίου έως 22 Απριλίου, με τη λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος διατηρήθηκε το 48% του τζίρου της αντίστοιχης περιόδου πέρσι.

Μάλιστα σημειώθηκε αύξηση του όγκου των παραγγελιών από τις εταιρίες του ομίλου Mothercare και Easy Learning Centre. Συνολικά 90.000 προϊόντα παραδόθηκαν και 30.000 παραγγελίες εκτελέστηκαν, ενώ η εταιρία προχώρησε ακόμη και στη μίσθωση… ταξί για την έγκαιρη παράδοσή τους.

Fourlis: Τι σχεδιάζει μετά τις e-καλές επιδόσεις

Την περαιτέρω ενίσχυση του e-shop του σχεδιάζει ο όμιλος Fourlis Group (ΙΚΕΑ, Intersport, Athlete’s Foot), καθώς αποδείχθηκε σωτήριο κατά τη διάρκεια του lockdown, σημειώνοντας αυξημένες επιδόσεις τόσο για τα ΙΚΕΑ, όσο και για τα Intersport.

Από τη διοίκηση του ομίλου μιλούν για ηλεκτρονικές πωλήσεις πολλαπλάσιες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι (7,2 φορές τον Απρίλιο για τα αθλητικά είδη και 3 φορές για τα ΙΚΕΑ τον ίδιο μήνα σε σχέση με τον περσινό) με την αύξηση να διατηρείται, σε χαμηλότερα όμως επίπεδα, μετά και το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων IKEA και Intersport.

Ως εκ τούτου, από τον όμιλο σχεδιάζεται η ενίσχυση και πλήρης ενίσχυση του καναλιού των ηλεκτρονικών πωλήσεων σε όλες τις χώρες (Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία Ρουμανία) που δραστηριοποιείται για το σύνολο των κλάδων δραστηριοποίησής του.

Πριν από λίγους μήνες, μάλιστα, ξεκίνησε να λειτουργεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα Athlete’s Foot σε Ελλάδα, Κύπρο, Τουρκία, ενώ αναμένεται η αντίστοιχη σε Intersport για Ρουμανία, Βουλγαρία.

Προς την κατεύθυνση αυτή και για να υποστηρίξει τις ανάγκες του e-commerce, ο όμιλος προχωρά στην επέκταση κατά 3.000 τ.μ. ενός σύγχρονου κέντρου διανομής.

Folli Follie: Έδωσε ρευστότητα

Παρότι είχε θέσει σε αναστολή πολλούς από τους εργαζόμενους της κατά τη διάρκεια της καραντίνας και ενώ τα καταστήματά της παρέμειναν κλειστά, η εταιρία λειτουργούσε κανονικά το e-shop και τα Social media της,  που διαφήμιζαν τα προϊόντα της.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εισρεύσει στα ταμεία της ζεστό χρήμα, σε μια περίοδο μάλιστα που το χρειάζεται ιδιαίτερα. Παρότι δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τις επιδόσεις του e-shop, το οποίο σημειωτέον λειτουργεί πάνω από 6 χρόνια, φέρεται να διπλασίασε τις επιδόσεις του εν μέσω lockdown και στόχος του νέου ΔΣ της Folli Follie είναι να το ενισχύσει ακόμα περισσότερο με προσφορές κλπ.

Jumbo: Ναι μεν e-shop αλλά προτεραιότητα στα φυσικά καταστήματα

Αν και η εταιρία λειτουργεί το e-shop της από το 2013 δεν το ανέπτυξε όσο αναπτύχθηκε από μόνο του κατά τη διάρκεια της διακοπής λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων. Το e-shop της Jumbo αύξησε σχεδόν κατά το ήμισυ τις πωλήσεις του σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 τη λειτουργία του.

Σε συνέχεια αυτής της επιτυχημένης εξέλιξης αναμένεται η άμεση έναρξη e-shop στην Κύπρο και σε μερικούς μήνες και στη Ρουμανία. Επιπλέον θα υπάρξουν και καινούρια e-shops σε Ελλάδα, Κύπρο και Ρουμανία στις αρχές του 2021.

Κορωνίδα των πωλήσεων πάντως για την εταιρία, με τα στελέχη της να το διαμηνύουν σε όλους τους τόνους, παραμένουν τα φυσικά καταστήματα.

Η&Μ : Λάνσαρε για πρώτη φορά brand αμιγώς μέσω διαδικτύου στην Ελλάδα

Πάνω από δύο μήνες παρέμειναν κλειστά τα καταστήματα της H&M στην Ελλάδα. Ωστόσο, το λανσάρισμα του νέου, ηλεκτρονικού brand της με την επωνυμία Monki τον περασμένο Ιούνιο ίσως αποδειχθεί ένας τρόπος για να ρεφάρει μέρος των απωλειών.
Το λανσάρισμα της εν λόγω διαδικτυακής μάρκας συνιστά μια κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς οι πωλήσεις της H&M στο β΄ τρίμηνο της χρονιάς μειώθηκαν 50% σε ετήσια βάση, και συνέχισαν να είναι αισθητά ελαττωμένες ακόμα και μετά από το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων.

Σημειώνεται, ότι η H&M που ξεκίνησε τη δραστηριοποίησή της στην Ελλάδα το 2007 και έως σήμερα έχει αναπτύξει δίκτυο πωλήσεων 35 σημείων της ομώνυμης αλυσίδας ένδυσης, ωστόσο, είναι η πρώτη φορά που λανσάρει στη χώρα μας μια νέα φίρμα, υποστηρικτική στις υπόλοιπες δραστηριότητές της.

Μαρία Μπακοπούλου