ΣΔΙΤ εν μέσω… κορωνοϊού: «Κονταροχτυπιούνται» για έργα άνω του μισού δισ. ευρώ οι πιο μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες

Ήταν το 2005 όταν με τον νόμο 3389 οι συνεργασίες του δημοσίου με τις εταιρίες του ιδιωτικού τομέα γνωστές και ως Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ξεκίνησαν την πορεία τους στο ελληνικό επιχειρείν, στα βήματα αντίστοιχων συμπράξεων σε χώρες του εξωτερικού.

Χρειάστηκαν, ωστόσο, αρκετά χρόνια για να αρχίσει αυτός ο νόμος να υλοποιείται επί της ουσίας και αρκετές καθυστερήσεις έργων, εν μέσω και της οικονομικής κρίσης της προηγούμενης δεκαετίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2009 μέχρι και τους πρώτους μήνες του 2020 έχουν ξεκινήσει 26 έργα-ΣΔΙΤ, 14 από τα οποία είτε έχουν υπογραφεί και είτε έχουν ολοκληρωθεί, είτε η κατασκευή τους είναι σε εξέλιξη, ενώ άλλα 12 εξελίσσονται τα τελευταία χρόνια, δηλαδή είτε βρίσκονται σε φάση δημοπράτησης είτε εξέλιξης της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Στην παρούσα φάση τόσο στην Περιφέρεια της χώρας, όσο και εντός Αττικής, έχουν ξεκινήσει διαγωνισμοί και διαδικασίες για πέντε ΣΔΙΤ, συνολικού κόστους άνω του μισού δις. ευρώ, με αμφίβολο, ωστόσο, χρονικό ορίζοντα υλοποίησης.

Πανεπιστήμιο Κρήτης: Έργα 255 εκατ. ευρώ

Πρόκειται ίσως για το πιο μεγάλο έργο ΣΔΙΤ στην παρούσα φάση, συνολικού ύψους 255 εκατ. ευρώ είναι αυτό στην Κρήτη, το οποίο αφορά το διαγωνισμό, μελέτη, κατασκευή και εκμετάλλευση ενός καινούργιου φοιτητικού συγκροτήματος στο Ηράκλειο.

Ο διαγωνισμός δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, με συμμετοχή εταιρειών όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ΙΝΤΡΑΚΑΤ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ΑΒΑΞ, η Archirodon Group, Θεμέλη και η κοινοπραξία Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ να βρίσκονται ανάμεσα στις επτά εταιρίες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον.

Το έργο καθυστερεί και μόλις πριν από μερικές εβδομάδες που προωθήθηκε τελικά μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου, ενώ τα τελικά τεύχη δημοπράτησης θα διαμορφωθούν μετά από διαβούλευση με τους υποψηφίους, η οποία βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη.

Πάνω από 220 εκατ. ευρώ σε Θράκη – Θεσσαλία

Την ίδια στιγμή, σχολικά συγκροτήματα είναι αυτά που αναμένονται να κατασκευαστούν με ΣΔΙΤ σε περιοχές της Θράκης και της Θεσσαλίας, δύο έργα συνολικού προϋπολογισμού πάνω από 220 εκατ. ευρώ. Το ένα αφορά την κατασκευή φοιτητικών εστιών για λογαριασμό του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και το άλλο επίσης φοιτητικών εστιών, χώρων σίτισης και βιβλιοθήκης στις περιοχές Αλεξανδρούπολης και Κομοτηνής.

Και σε αυτά τα δύο έργα, εκδήλωση ενδιαφέροντος υπάρχει από εταιρίες όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Intrakat, η Αβαξ, η Archirodon, η ΘΕΜΕΛΗ και η κοινοπραξία Μυτιληναίος-ΑΤΕΣΕ.

Το έργο της Θεσσαλίας συνιστά μια κατασκευή εκτιμώμενου προϋπολογισμού 116,6 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), το οποίο έχει διπλό τεχνικό αντικείμενο: Το πρώτο αφορά μια ολοκληρωμένη παρέμβαση αστικής ανάπλασης και αξιοποίησης του βιομηχανικού ακινήτου της βαμβακουργίας στη Νέα Ιωνία Βόλου, όπου θα αναπτυχθούν φοιτητικές εστίες, εκπαιδευτικές και ερευνητικές εγκαταστάσεις και κοινωνικές υποδομές του Παν. Θεσσαλίας, ενώ το δεύτερο έργο χωροθετείται στη Λαμία και αφορά επίσης την κατασκευή φοιτητικών εστιών, εκπαιδευτικών και ερευνητικών υποδομών.

Σε ό,τι αφορά το ΣΔΙΤ στη Θράκη, προϋπολογισμού 105,5 εκατ. ευρώ εκδήλωσαν ενδιαφέρον, επίσης, όμιλοι όπως Αβαξ, ΘΕΜΕΛΗ και η κοινοπραξία Μυτιληναίος-ΑΤΕΣΕ, με το έργο να περιλαμβάνει την κατασκευή και τη διαχείριση για τα επόμενα 30 χρόνια κτιρίων φοιτητικών εστιών, πανεπιστημιακών κατοικιών, χώρων σίτισης, κεντρικής βιβλιοθήκης και ερευνητικού κέντρου Αριστείας σε Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή και Ξάνθη.

Στο… περίμενε δύο ΣΔΙΤ εντός Αττικής

Εκτός από την περιφέρεια της χώρας όμως, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την έναρξη ΣΔΙΤ για δύο μεγάλα έργα εντός Αττικής. Το πρώτο έχει, ήδη, ξεκινήσει σταδιακά να συζητιέται από το 2018 και αφορά την κατασκευή του ΙΙΒΕΑΑ (Ιατροβιολογικό Ίδρυμα Ακαδημίας Αθηνών) με προϋπολογισμό 58,5 εκατ. ευρώ.

Οι πρώτες υπογραφές ‘’έπεσαν’’ τον Απρίλιο του ίδιου χρόνου, όταν συνήφθη η συμφωνία συνεργασίας ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανοικοδόμησης (EBRD) και το Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών (ΙΙΒΕΑΑ), υπήρξε μια κινητικότητα εκ νέου στα τέλη του 2019, αλλά ακόμα δεν υπάρχουν πληροφορίες για την πορεία του.

Παράλληλα, με πιο γοργούς ρυθμούς φαίνεται ότι προχωρά η ΣΔΙΤ για το Κέντρο Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας, έργο το οποίο θα κατασκευαστεί στην έκταση 18 στρεμμάτων επί της οδού Πειραιώς, που στέγαζε το εργοστάσιο της ΧΡΩΠΕΙ και η οποία δεν είχε αξιοποιηθεί εδώ και αρκετά χρόνια. Πρόκειται για ένα έργο, προϋπολογισμού επίσης 58,5 εκατ. ευρώ, που έχει πάρει, ήδη, το ‘’πράσινο φως’’ από τον περασμένο Απρίλιο από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ.

Το αισιόδοξο σενάριο για το εν λόγω σχέδιο θέλει μέχρι τα τέλη του 2021 να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αναδοχής της εταιρίας ή της κοινοπραξίας εκείνης που θα «τρέξει» την κατασκευή και τη λειτουργία του στη συνέχεια να αναδειχθεί ως ένας χώρος όπου θα συνυπάρχουν αρμονικά τμήματα Έρευνας & Ανάπτυξης (R&D) εταιριών και βιομηχανιών, ακαδημαϊκά ιδρύματα, νεοφυείς επιχειρήσεις (startups) και στον οποίο θα δημιουργούν επιχειρηματικές συνέργειες παράγοντας καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες.

Μαρία Μπακοπούλου