Αύξηση 1,1% παρουσίασε ο εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) του μηνός Δεκεμβρίου 2019 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου του 2018, όπως ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή. Είναι ο δεύτερος συνεχόμενος μήνας που ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή παρουσιάζει άνοδο, που σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων.
Η αύξηση προήλθε περισσότερο από την άνοδο των τιμών στις μεταφορές (+2,9%), στα ξενοδοχεία-καφέ-εστιατόρια (+2%) και στις υπηρεσίες υγείας-φαρμακευτικά προϊόντα (+1,9%).
Η μικρή άνοδος των τιμών είναι καλό για την οικονομία, αφού οι επιχειρήσεις μπορούν και αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων και υπηρεσιών και έτι μπορούν να προχωρήσουν σε επενδύσεις και σε αύξηση θέσεων εργασίας. Δεν είναι καλό για μιθωτούς και συνταξιούχους, οι μισθοί των οποίων προσαρμόζονται αργά ή καθόλου στις μεταβολές της αγοράς.
Ο εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή τον Δεκέμβριο 2019 παρουσίασε επίσης αύξηση 0,4% σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα Νοέμβριο 2019.
Σε 12μηνη βάση, Ιανουάριος- Δεκέμβριος 2019, ο μέσος ΕνΔΤΚ παρουσίασε αύξηση 0,5% σε σύγκριση με το αμέσως πεοηγούμενο 12μηνο Ιανουαρίου Δεκεμβρίου 2018.
Εθνικός Δείκτης Καταναλωτή
Σε όρους Εθνικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή η αύξηση τον Δεκέμβιο του 2019 ήταν 0,8% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2018. Η αύξηση του Εθνικού Δείκτη προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές τιμών στις αγαθών και υπηρεσιών ως εξής:
• 0,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κρέατα(γενικά), γάλα νωπό πλήρες, τυριά, νωπά φρούτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά,νωπά ψάρια, έλαια και λίπη, πατάτες, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφές-κακάο-τσάι, χυμούς φρούτων.
• 0,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 1,9% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
• 3,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 1,0% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
• 0,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
• 0,9% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Πτωτικά κινήθηκαν οι τιμές μόνο στις εξής κατηγορίες:
- 0,1% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά(μη σερβιριζόμενα).
- 1,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
- 2,0% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-
υπολογιστές-επισκευές, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.