Coca Cola: Δρομολογεί πλάνο «ανακατανομής ανθρώπων και διαθέσιμων πόρων» στην ευρύτερη περιοχή

Ο ΌΜΙΛΟΣ ΤΗΣ COCA COLA ΔΡΟΜΟΛΟΓΕΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΣΕ ΔΑΠΑΝΕΣ ΚΑΙ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

της Μαρίας Μπακοπούλου

Ντόμινο μεγάλων αλλαγών αναμένεται να έρθει παγκοσμίως τους επόμενους μήνες στην αμερικανική The Coca Cola Company, επηρεάζοντας και τη συνδεδεμένη ευρωπαϊκή εταιρεία Coca Cola HBC, η οποία εδρεύει στην Ελβετία, με δραστηριότητες σε τρεις ηπείρους και 28 χώρες (που επεκτείνονται από την Ιρλανδία έως τα σύνορα της Ρωσίας στον Ειρηνικό Ωκεανό και από την Βόρεια Ευρώπη έως τη Νιγηρία), συμπεριλαβμανομένου της Ελλάδας, όπου είναι και εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Αθήνας.

Η γεωγραφική εξάπλωση των δραστηριοτήτων της Coca Cola HBC (με κόκκινο χρώμα), σύμφωνα με στοιχεία από την ιστοσελίδα της εταιρείας.

Παγκοσμίως, οι πωλήσεις στις κατηγορίες του ΗοReCa (ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφέ) και της λιανικής να καταγράφουν ισχυρές απώλειες τους προηγούμενους μήνες αλλά και την τρέχουσα περίοδο λόγω των μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του νέου κορωνοϊού.

Οι αλλαγές δρομολογήθηκαν από την μητρική εταιρεία του ομίλου Coca Cola Co και δημοσιοποιήθηκαν στις στις 28 Αυγούστου 2020 με δηλώσεις και το CEO του ομίλου James Quincey. Στην ανακοίνωση αναφέρεται ενοποιούνται επιχειρησιακές μονάδες και θα εφαρμοστούν προγράμματα εθελούσιας εξόδου σε περίπου 4.000 εργαζόμενους σε τρεις από τις πιο μεγάλες μονάδες της παγκοσμίως, στις ΗΠΑ, τον Καναδά και το Πουέρτο Ρίκο και παρόμοια προγράμματα σε πολλές χώρες.

Πρόκειται για μεταβολές, οι οποίες αποσκοπούν κατά κύριο λόγο στη μείωση κόστους. Το THECEO.gr επικοινώνησε με το ελληνικό κομμάτι της εταιρίας, την Coca Cola Hellas όπου επιβεβαιώνουν ότι η αναδιάρθρωση του ομίλου διεθνώς θα επηρεάσει και τις δραστηριότητες του ομίλου στην περιοχή, οι οποίες θα συνοδευτούν από «ένα πλάνο ανακατανομής ανθρώπων και διαθέσιμων πόρων».

Το νέο επιχειρησιακό πλάνο της μητρικής The Coca Cola Company των ΗΠΑ θα καταργεί 8 από τις 17 επιχειρησιακές της μονάδες ενώ το συνολικό κόστος για τα προγράμματα εθελουσίας εξόδου θα κυμανθεί από 350 εκατ. έως 550 εκατ. δολάρια.

Σχετικά με την «αναδιανομή» ανθρώπων

Κάποια στοιχεία για το πώς αναμένεται να αναδιαρθρώσει τις παραγωγικές της μονάδες στο άμεσο επόμενο χρονικό διάστημα αποκαλύπτει στο THECEO.GR στέλεχος της The Coca-Cola Company Hellas, τονίζοντας ότι «πρόκειται για αλλαγές που θα βοηθήσουν στην περαιτέρω ανάπτυξή της στο μέλλον».

‘Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά «αυτές οι αλλαγές αφορούν στη δημιουργία νέων λειτουργικών μονάδων, οι οποίες θα βρίσκονται σε άμεση σύνδεση μεταξύ τους, θα διαθέτουν μεγαλύτερη συνοχή και δομή και θα εστιάζουν στην αποφυγή επικάλυψης των διαθέσιμων πόρων και στην ταχύτερη ενσωμάτωση νέων προϊόντων».

Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρεται, επίσης, και η σημασία του ρόλου του marketing, ένας τομέας στον οποίο η εταιρία, ωστόσο, πριν από λίγους μήνες είχε αποφασίσει να «επανεξετάσει» κάποιες επενδύσεις και να προχωρήσει σε μείωση κόστους κατά 50%.

Στο καινούριο αυτό στρατηγικό πλάνο, όμως, αυτές οι νέες λειτουργικές μονάδες θα βρίσκονται σε άμεση συνεργασία με ηγετικές ομάδες marketing, συμβάλλοντας έτσι στην ταχύτερη διάδοση των ιδεών.

Όλα αυτά συντελούν, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες από το ελληνικό τμήμα της Τhe Coca Cola Co, στο να υποστηριχθεί ο νεοσύστατος οργανισμός της εταιρίας “Platform Services”, ο οποίος θα παρέχει υπηρεσίες και τεχνογνωσία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ενδιαφέρον είναι το στοιχείο που αναφέρεται στους εργαζόμενους της εταιρίας και στην πρόθεση απομάκρυνσης κάποιων από αυτούς, καθώς σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος «οι στρατηγικές αυτές κινήσεις θα συνοδευτούν και από ένα πλάνο ανακατανομής ανθρώπων και των διαθέσιμων πόρων», αφήνοντας με αυτό τον τρόπο να εννοηθεί ότι είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο και αποχωρήσεων.

Με αυτό τον τρόπο, υποστηρίζει η Coca Cola Hellas «η εταιρία αποσκοπεί στην αναδιοργάνωσή της, ακολουθώντας με μεγαλύτερη αφοσίωση την Beverages for Life στρατηγικής της, μέσα από τη δημιουργία ενός χαρτοφυλακίου προϊόντων που θα συμβάλλει στην ανάπτυξή της».

Σε σχέση με την Ελλάδα, ειδικά για το κομμάτι των απολύσεων λόγω της αναδιάρθρωσης των τμημάτων, από την εταιρία δεν δίνεται κάποια συγκεκριμένη πληροφορία, με τη χώρα μας να εντάσσεται και αυτή στην παγκόσμια πρωτοβουλία που υλοποιείται με βάση τον σχεδιασμό και τις οδηγίες της The Coca-Cola Company.

Coca Cola HBC: «Βουτιά» στην κατανάλωση το α’ εξάμηνο

Πάντως, τα μηνύματα από το πρώτο εξάμηνο του 2020 στη χώρα μας, από τη Coca Cola HBC δεν είναι θετικά, παρότι από την εταιρία υποστηρίζουν ότι οι εργαζόμενοι παραμένουν ασφαλείς, η εξυπηρέτηση των πελατών συνεχίζεται κανονικά και η παραγωγή μαζί με την εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία.

Τα έσοδα σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση υποχώρησαν κατά 14,7%, με τον όγκο πωλήσεων μειωμένο κατά 9,2% και τα έσοδα ανά κιβώτιο σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, μειωμένα κατά 6,1%.

Αυτό προέκυψε, καθώς η πανδημία είχε σημαντικό αντίκτυπο στο κανάλι εκτός σπιτιού, οδηγώντας σε χαμηλότερο όγκο πωλήσεων, με το μεγαλύτερο μέρος της πτώσης να προέρχεται από τις συσκευασίες άμεσης κατανάλωσης, γεγονός που επηρέασε με την σειρά του αρνητικά το τελικό μείγμα τιμών.

Παρόλαυτα, υπήρξαν διαδοχικές βελτιώσεις στα έσοδα σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, από μείωση κατά 36% τον Απρίλιο, σε μείωση μόλις κατά 5% τον Ιούλιο.

Eπίσης, το lockwdown αλλά και η συνεχιζόμενη μείωση του τουρισμού επέδρασε και εξακολουθεί να επιδρά και στην αγορά HoReCa.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχε δώσει στη δημοσιότητα η εταιρία, οι πωλήσεις της στην αγορά του HORECA ελαττώθηκαν δραματικά τους προηγούμενους μήνες, από 70-90% λόγω των lockdown στις αγορές που δραστηριοποιείται.

Ως εκ τούτου, τους προηγούμενους μήνες, το στρατηγικό πλάνο της προέβλεπε μείωση άνω των 100 εκατ. ευρώ σε δαπάνες, όπως έξοδα marketing άνω του 50%, αλλά και ελάττωση άνω των 100 εκατ. ευρώ ή λίγο χαμηλότερα από 20% στις ταμειακές εκροές για κεφαλαιουχικές δαπάνες.

Costa Coffee: Λανσάρισμα χωρίς δίκτυο

Την ίδια στιγμή, στα θετικά για την Coca Cola HBC προσμετράται το λανσάρισμα της Costa Coffee εν μέσω κορωνοιού, μετά από την αρχική ανακοίνωση για την εξαγορά του brand το 2019 από τον όμιλο The Coca Cola Company, μία κίνηση, η οποία είναι και από τις σημαντικές που έχει κάνει η πολυεθνική τα τελευταία χρόνια.

Το αρνητικό, ωστόσο, στο εν λόγω deal, σε σχέση με τον διαρκώς αυξανόμενο ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά του καφέ, είναι, ότι προς το παρόν τουλάχιστον, δεν θα υπάρχουν αυτόνομα καταστήματα καφέ με την επωνυμία «Costa Coffee»’, αλλά το brand θα διατίθεται, στην παρούσα φάση, μόνο στο λιανεμπόριο και στη μαζική εστίαση.

Aυτή η επιχειρηματική ενέργεια γίνεται στο πλαίσιο της απόπειρας της εταιρίας να προσφέρει στους καταναλωτές ροφήματα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, 24/7, κάτι για το οποίο υπήρχε ήδη σχεδιασμός και στόχευση από το 2018, αλλά υλοποιήθηκε τελικά μέσα στο 2020.