Έλλειψη containers απογειώνει το κόστος μεταφοράς προϊόντων και προκαλεί καθυστερήσεις στις παραδόσεις

Μια κρίσιμη έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων αυξάνει τα έξοδα μεταφοράς και δημιουργεί καθυστερήσεις για αγαθά που αγοράζονται από την Κίνα. Η πανδημία και η άνιση παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη έχει οδηγήσει σε αυτό το φαινόμενο στην Ασία, αν και άλλα μέρη του κόσμου έχουν επίσης πληγεί. Οι εταιρείες περιμένουν εβδομάδες για εμπορευματοκιβώτια και πληρώνουν προνομιακές τιμές για να τα πάρουν, οδηγώντας στα ύψη τα έξοδα αποστολής.

Αυτό επηρεάζει όλους όσους πρέπει να αποστέλλουν αγαθά από την Κίνα, αλλά ιδιαίτερα εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου και καταναλωτές, οι οποίοι ενδέχεται να φέρουν το βάρος του υψηλότερου κόστους.

Το Δεκέμβριο, τα ναύλα εμπορευματικών μεταφορών ήταν 264% υψηλότερα στη διαδρομή από Ασία προς Βόρεια Ευρώπη, σε σύγκριση με ταναύλα ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τον Μίρκο Γουίτζικ, διευθυντή κινδύνου στην εταιρεία εφοδιαστικής αλυσίδας Resilience36. Για τη διαδρομή από την Ασία προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, οι τιμές αυξήθηκαν 145% σε ετήσια βάση.

Σε σύγκριση με τις χαμηλές τιμές του περασμένου Μαρτίου, οι ναύλοι από την Κίνα προς τις ΗΠΑ και την Ευρώπη έχουν αυξηθεί κατά 300%, δήλωσε στο CNBC ο διευθύνων σύμβουλος της Redwood Logistics, Mark Yeager. Είπε ότι οι τιμές spot είναι έως περίπου 6.000 $ ανά εμπορευματοκιβώτιο σε σύγκριση με τη συνήθη τιμή των 1.200 $.

Ακόμη και οι τιμές από τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί, αν και όχι τόσο δραματικά, σύμφωνα με τον Yeager.

«Ο λόγος για αυτό είναι ότι οι Κινέζοι είναι τόσο επιθετικοί για να προσπαθήσουν να πάρουν πίσω άδεια εμπορευματοκιβώτια… που είναι δύσκολο να πάρουμε ένα εμπορευματοκιβώτιο για εξαγωγές των ΗΠΑ», έγραψε σε μία απάντηση προς το CNBC, προσθέτοντας ότι 3 από τα 4 εμπορευματοκιβώτια από τις ΗΠΑ στην Ασία «επιστρέφουν άδεια».

Στην πραγματικότητα, η έλλειψη στην Ασία οδήγησε επίσης σε μια παρόμοια κρίση σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Αυστρία και η Ουγγαρία, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες ανακατευθύνουν τα εμπορευματοκιβώτια προς την Ανατολή το συντομότερο δυνατό, δήλωσε ο Woitzik.

Υπάρχουν μερικοί παράγοντες που οδηγούν σε αυτό το φαινόμενο.

Πρώτον, η Κίνα στέλνει πολύ περισσότερες εξαγωγές προς τις ΗΠΑ και την Ευρώπη από το αντίθετο. Η οικονομία της ανέκαμψε ταχύτερα καθώς η κατάσταση του ιού στα σύνορά της ήταν ουσιαστικά υπό έλεγχο έως το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους. Ως αποτέλεσμα, τα εμπορευματοκιβώτια κολλούν στη Δύση όταν είναι πραγματικά απαραίτητα στην Ασία.

Υπάρχουν περίπου 180 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια παγκοσμίως, αλλά “βρίσκονται σε λάθος μέρος”, δήλωσε ο Yeager της Redwood Logistics.

«Έτσι, αυτό που συμβαίνει είναι αυτό που ήταν ήδη εμπορικό πλεόνασμα στην Κίνα έχει γίνει δραματικά πιο σοβαρό και η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχουν τρία εμπορευματοκιβώτια που βγαίνουν για κάθε εμπορευματοκιβώτιο που μπαίνει», είπε.

Κάνοντας τα πράγματα χειρότερα, οι παραγγελίες για νέα εμπορευματοκιβώτια ακυρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό κατά το πρώτο εξάμηνο του περασμένου έτους, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου μπήκε σε καραντίνα.

Η έλλειψη επιδεινώνεται περαιτέρω από την περιορισμένη χωρητικότητα των αερομεταφορών. Ορισμένα είδη υψηλής αξίας που κανονικά θα παραδίδονταν αεροπορικώς, όπως τα iPhone, πρέπει τώρα να χρησιμοποιούν εμπορευματοκιβώτια μέσω θάλασσας.

Η κρίση εμπορευματοκιβωτίων επηρεάζει όλες τις εταιρείες που χρειάζονται αποστολή εμπορευμάτων. Αλλά οι αναλυτές λένε ότι η κατάσταση έχει έντονη επίδραση στους λιανοπωλητές ηλεκτρονικού εμπορίου που προσφέρουν κυρίως καταναλωτικά αγαθά, πολλά από τα οποία κατασκευάζονται στην Κίνα.

Τα καταστήματα Ikea στη Σιγκαπούρη το ονόμασαν «παγκόσμια κρίση μεταφορών»: «Η αύξηση της ζήτησης παγκοσμίως για υλικοτεχνικές υπηρεσίες αυτή τη στιγμή έχει οδηγήσει σε παγκόσμια έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων μεταφοράς, συμφόρηση θαλάσσιων λιμένων, περιορισμούς χωρητικότητας στα πλοία, ακόμη και κλείδωμα σε ορισμένες αγορές, μεταξύ άλλων προκλήσεων», ανέφερε σε μία ανάρτηση στο Facebook.

Τα ΙΚΕΑ υπολόγισσαν ότι περίπου 850 από τα 8.500 προϊόντα που πωλήθηκαν στη Σιγκαπούρη επηρεάζονται από καθυστερήσεις αποστολών, τις οποίες η Ikea είπε ότι επηρεάζει η διαθεσιμότητα και οι προγραμματισμένες προσφορές.

Ο Yeager της Redwood Logistics είπε ότι οι λιανοπωλητές πρέπει να αποφασίσουν: “Πληρώνω ένα σημαντικό ασφάλιστρο ή μήπως ωθώ πίσω την παράδοση και (απογοητεύω) τους πελάτες;” Το σχετικό κόστος είτε απορροφάται από τους λιανοπωλητές είτε μεταφέρεται στους πελάτες.