Ελον Μασκ, ο CEO της SpaceX και της Tesla Motors που θέλει να εποικίσει τον Αρη

Μεγάλωσε διαβάζοντας βιβλία επιστημονικής φαντασίας, έμαθε να γράφει κώδικα μόνος του σε ηλικία δέκα ετών, στα δώδεκα έβγαλε τα πρώτα του λεφτά και στα 28 του έβγαλε 22 εκατομμύρια δολάρια, πουλώντας μία εταιρεία που είχε φτιάξει με τον αδερφό του. Σήμερα, αν και δισεκατομμυριουχος, εργάζεται 80 με 100 ώρες την εβδομάδα, έχει έναν υπνόσακο στην αίθουσα συνεδριάσεων της Tesla, η οποία βρίσκεται δίπλα από τη γραμμή παραγωγής, για να  εποπτεύει και να λύνει χωρίς καθυστερήσεις τα προβλήματα που προκύπτουν. 

Παλαιότερη φωτογραφία του ΄Ελον Μασκ το 2011, όταν προβλήθηκε το φιλμ «Η εκδίκηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου».

Ο εκκεντρικός CEO της SpaceX, της Tesla Motors, πρόεδρος της SolarCity και ιδρυτής και επενδυτής πολλών ακόμα εταιρειών, υπολογίζεται ότι διαθέτει περιουσία γύρω στα 12,7 δισεκατομμύρια δολάρια. Τον προηγούμενο μήνα έγινε πλουσιότερος κατά 2 δισεκατομμύρια δολάρια μέσα σε 24 ώρες, καθώς oι μετοχές της Tesla έκαναν άλμα 20% στις μετασυνεδριακές συναλλαγές, οδηγώντας τες στο υψηλότερο σημείο από τον περασμένο Φεβρουάριο. Σύμφωνα με την Tesla, στο τρίτο τρίμηνο καταγράφηκαν προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή: 1,86 δολάρια, έναντι πρόβλεψης για απώλειες: 0,42 δολάρια και έσοδα: 6,3 δισ. δολάρια, έναντι εκτίμησης για 6,33 δισ. δολάρια.

Το νέο εργοστάσιο στην Ευρώπη

Ο Ελον Μασκ, ιδρυτής και CEO της Tesla, επέλεξε τη Γερμανία για να κατασκευάσει το πρώτο της εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και πριν από μερικές μέρες  ανακοίνωσε την κατασκευή εργοστασίου αυτοκινήτων και κέντρου μηχανολογίας και σχεδιασμού στο Βερολίνο.

Έτσι, από το 2021 η εταιρεία του θα αρχίσει να παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα «Made in Germany, την ώρα που οι γερμανικές Volkswagen, Mercedes-Benz και BMW ετοιμάζουν τα δικά τους ηλεκτρικά μοντέλα.

Σε εκδήλωση μάλιστα που οργάνωσε πρόσφατα η γερμανική εφημερίδα Bild, ο Ελον Μασκ, παρουσία των διευθυντών της Volkswagen, της BMW και της Audi, ανακοίνωσε τη δημιουργία του εργοστασίου αυτοκινήτων στα περίχωρα του Βερολίνου και τη δημιουργία του κέντρου μηχανολογίας και σχεδιασμού εντός της πόλης, μην παραλείποντας ωστόσο να πει ότι στη Γερμανία κατασκευάζονται ορισμένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο.

Ο Ελον Μασκ είχε αναφέρει εδώ και καιρό ότι σκόπευε να φτιάξει ένα εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αλλά δεν είχε αποκαλύψει σε ποια χώρα.  «Η γερμανική μηχανουργία είναι εξέχουσα και αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους επιλέξαμε τη Γερμανία ως έδρα του γιγάντιου εργοστασίου μας στην Ευρώπη», ήταν η εξήγηση του όταν φανέρωσε την χώρα και την πόλη.

Το Model3 της Tesla.

 Σύμφωνα με τους Financial Times, το εργοστάσιο της Tesla στη Γερμανία θα παράγει το μεσαίου μεγέθους Model 3 και το μεσαίο crossover Model Y και σύμφωνα με την υπουργό Οικονομικών Υποθέσεων του κρατιδίου του Βερολίνου, Ραμόνα Ποπ, θα δημιουργηθούν περίπου 6.000 με 7.000 νέες θέσεις εργασίας μόνο στο εργοστάσιο. Ακόμη 3.000 θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν στο κέντρο μηχανολογίας και σχεδιασμού της Tesla καθώς και σε υποστηρικτικές υπηρεσίες.

Στην εκδήλωση της Bild, παραβρέθηκε και ο CEO της Volkswagen, του ομίλου με τις μεγαλύτερες πωλήσεις αυτοκινήτων στον κόσμο, Χέρμπερτ Ντις, ο οποίος εγκωμίασε τον Ελον Μασκ λέγοντας ότι  πρωτοπόρησε και “μας τράβηξε, μας έσπρωξε προς την κατεύθυνση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων”. Είπε επίσης: “Εγώ και ο Μασκ έχουμε κοινό όραμα” αλλά και ότι «η γερμανική βιομηχανία αρχίζει τώρα να επενδύει πραγματικά και θα σας κρατήσουμε σε εγρήγορση».

Είναι γεγονός ότι μέχρι πριν από δύο χρόνια, οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δίσταζαν να επενδύσουν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η VW όμως σήμερα έχει θέσει ως στόχο να γίνει η εταιρεία με τις περισσότερες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων κι έχει επενδύσει γύρω στα 30 δισ. ευρώ,  καθώς σκοπεύει να παραγάγει περισσότερα από 22 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα την ερχόμενη δεκαετία. Το ID.3 είναι το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής και το χάτσμπακ θα αρχίσει να πωλείται στις αρχές του 2020, με αρχική τιμή 29.999 ευρώ. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Tesla, πάντως, η  τιμή του δικού της Model 3 στη Γερμανία αρχίζει από 44.349 ευρώ. Τώρα που και οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο ανταγωνισμός αναμένεται να γίνει πολύ πιο σκληρός για την Tesla. 

Οι παγκόσμιες πωλήσεις της Tesla το 2018 ανήλθαν σε 245.000 αυτοκίνητα και το Model 3 έχει πάρει  τα σκήπτρα στην αμερικανική αγορά, στην κατηγορία των πολυτελών αυτοκινήτων. Εδώ και λίγο καιρό έχει αρχίσει να παράγει το Model 3 και στο νέο εργοστάσιο στη Σαγκάη. 

Η ζωή του Elon Musk και οι μεγάλες του φιλοδοξίες

O Elon Reeve Musk, όπως είναι ολόκληρο το όνομα του, γεννήθηκε στην πρωτεύουσα της Νότιας Αφρικής, Πρετόρια,  το 1971. Μητέρα του είναι το πρώην μοντέλο Μάγιε Χάλντεμαν και πατέρας του ο νοτιοαφρικανός ηλεκτρολόγος μηχανικός Ερολ Μασκ.  

Σε ηλικία 10 ετών άρχισε να πειραματίζεται τους υπολογιστές και στην ηλικία των 12 ετών είχε μάθει να προγραμματίζει μόνος του. Στα 12 πούλησε σε περιοδικό για υπολογιστές, τον κώδικα που έγραψε για ένα παιχνίδι που είχε φτιάξει σε γλώσσα BASIC, κερδίζοντας τα πρώτα του 500 δολάρια. 

Μόλις αποφοίτησε από το σχολείο του στη Νότια Αφρική, πήγε στον Καναδά για να σπουδάσει φυσική στο Queen’s University και στην συνέχεια έκανε μεταπτυχιακά στο πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια των ΗΠΑ, ενώ στην πορεία απέκτησε κι ένα πτυχίο Οικονομικών στο  Wharton School of Economics. Το 1995 ξεκίνησε το διδακτορικό του στην Εφαρμοσμένη Φυσική στο πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, αλλά το παράτησε σχεδόν αμέσως για να αρχίσει την επιχειρηματική του δραστηριότητα.

Μαζί με τον αδερφό του επένδυσαν 28.000 δολάρια, που είχαν από τον πατέρα τους, για να ιδρύσουν την εταιρεία Zip2 – μια διαδικτυακή εταιρεία, που παρείχε υπηρεσίες εύρεσης εμπορικών επιχειρήσεων –  την οποία πούλησαν λίγα χρόνια μετά, το 1999, για 307 εκατομμύρια δολάρια. Το δικό του κέρδος ήταν 22 εκατομμύρια δολάρια. Και ήταν μόλις 28 ετών. 

Την ίδια χρονιά επένδυσε τα 10 εκατομμύρια δολάρια από τα κέρδη πού έβγαλε από την πώληση του Zip2 για να ιδρύσει τον διαδικτυακό τόπο X.com που ειδικευόταν σε οικονομικές συναλλαγές και πληρωμές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ένα χρόνο αργότερα η εταιρεία αυτή συγχωνεύτηκε με μια άλλη εταιρεία κι έτσι δημιουργήθηκε η Pay Pal.  Στην πορεία ωστόσο, το Δ.Σ της τον έβγαλε από τη θέση του γενικού διευθυντή, μετά από διαφωνία του (ως προς την ενσωμάτωση των υπηρεσιών της Paypal στο λειτουργικό σύστημα της Microsoft Windows). Το 2002 η PayPal εξαγοράστηκε από την eBay για 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια σε μετοχές. Ο Μασκ κατείχε το 1,7% των μετοχών της και το δικό του κέρδος ήταν 165 εκατομμύρια. 

Το 2001 ο Μασκ ταξίδεψε στη Ρωσία με σκοπό την αγορά παροπλισμένων διηπειρωτικών πυραύλων που ήθελε να τους μετατρέψει σε οχήματα μεταφοράς στο διάστημα. Προσπάθησε να κλείσει  συμφωνίες με Ρωσικές εταιρείες, που ασχολούνται με το διάστημα, αλλά δεν τα κατάφερε. Προσπάθησε ξανά ένα χρόνο μετά, το 2002, αλλά πάλι υπήρχαν εμπόδια τα οποία έκαναν τον Ελον Μασκ να σκεφτεί ότι θα ήταν προτιμότερο  να ιδρύσει μια δική του εταιρεία,που θα έφτιαχνε τους πυραύλους, που ήθελε. Με 100 εκατομμύρια δολάρια ίδρυσε την SpaceX το  2002. Tα 7 πρώτα χρόνια της λειτουργίας της, η SpaceX σχεδίασε και κατασκεύασε τα διαστημικά οχήματα Falcon και Dragon, με το Falcon να γίνεται το πρώτο ιδιωτικό διαστημικό όχημα, που τοποθέτησε δορυφόρο γύρω από την τροχιά της Γης.

Από παρουσίαση της Space x

Ο Μασκ θεωρεί την εξερεύνηση του διαστήματος απαραίτητο βήμα για την διατήρηση του ανθρώπινου είδους, με την παρουσία του ανθρώπου σε πολλούς πλανήτες. Το 2011 είχε δηλώσει πως στόχος του είναι να μειώσει το κόστος των επανδρωμένων διαστημικών πτήσεων έως και 10 φορές, καθώς και να στείλει ανθρώπους στον Άρη τα επόμενα χρόνια. Εχει πει ότι σκοπεύει να εκτοξεύσει μια μη επανδρωμένη αποστολή στον Άρη το 2022 και μια επανδρωμένη το 2024.

Στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο νότιο Τέξας, κοντά στα αμερικανο-μεξικανικά σύνορα, έχει ήδη παρουσιάσει το σχεδόν έτοιμο πρωτότυπο ΜΚ1 του «Αστρόπλοιου» (Starship). Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει παρουσιάσει, το 2020 θα γίνουν οι πρώτες αποστολές με ανθρώπους στο διάστημα, αρχικά αστροναυτών και αργότερα  ιδιωτών, με πρώτο τον δισεκατομμυριούχο Ιάπωνα Γιουσάκου Μαεζάβα που θα ταξιδέψει γύρω από τη Σελήνη το 2023. «Αυτό είναι κατά βάση το ιερό δισκοπότηρο του διαστήματος, η κρίσιμη τομή που μας χρειάζεται για να γίνουμε ένας διαστημικός πολιτισμός, το να κάνουμε το διαστημικό ταξίδι σαν τα αεροπορικά», έχει δηλώσει ο Μασκ. 

Εκτός από διαστημικά ταξίδια, το Starship θα χρησιμοποιηθεί και για την ανάπτυξη από τη Space X του δικτύου παροχής διαδικτύου Starlink που σχεδιάζει πάνω από τη Γη και το οποίο θα αποτελείται από χιλιάδες δορυφόρους. Με μια μόνο εκτόξευση θα μπορούν να τεθούν σε τροχιά έως 400 δορυφόροι ταυτόχρονα. Επίσης, το Starship προγραμματίζεται να κάνει διηπειρωτικά ταξίδια-εξπρές ανταγωνιζόμενο το αεροπλάνο. «Πρόκειται για ένα διηπειρωτικό πύραυλο, χωρίς πυρηνική βόμβα, ο οποίος προσγειώνεται και τίποτε δεν ταξιδεύει ταχύτερα από ένα τέτοιο πύραυλο», δήλωσε ο Μασκ. Η Space X θεωρείται η πιο πετυχημένη ιδιωτική διαστημική εταιρεία και διαθέτει εγκαταστάσεις εκτόξευσης στη Φλόριντα, στην Καλιφόρνια και στο Τέξας.

Σύμφωνα με τον Μασκ, για τη δημιουργία μιας βιώσιμης βάσης στον Άρη, χρειάζονται  χίλια διαστημόπλοια τύπου «Starship» της εταιρείας του και 20 χρόνια! Τα Starship θα μεταφέρουν φορτία, υποδομές και πληρώματα στον Άρη για διάστημα 20 ετών, με δεδομένο πως είναι δυνατή μια πτήση στον Άρη μία φορά κάθε δύο χρόνια. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, πρέπει επίσης το κόστος εκτόξευσης για κάθε Starship να πέσει στα δύο εκατομμύρια δολάρια ανά πτήση.

Ο Έλον Μασκ φημίζεται για τις πολύ φιλόδοξες εκτιμήσεις και προβλέψεις του όσον αφορά στις επανδρωμένες αποστολές και τον αποικισμό του Άρη. Είχε παρουσιάσει επίσης την ιδέα του βομβαρδισμού του «Κόκκινου Πλανήτη» με πυρηνικά όπλα, για να λιώσουν πάγοι και να απελευθερωθεί διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, προκειμένου να αυξηθεί η θερμοκρασία.

Περισσότερα για τον Ελον Μασκ:

  • Η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla Motors δεν ιδρύθηκε από τον ίδιο, καθώς υπήρχε από το 2003, δηλαδή  ένα χρόνο πριν ο Έλον Μασκ επενδύσει σε αυτήν και γίνει ο πρόεδρος της.
  • Το 2014, ο Μασκ ανακοίνωσε πως η Tesla Motors επιτρέπει την ελεύθερη χρήση της τεχνολογίας, καθώς ο πραγματικός ανταγωνιστής δεν είναι οι άλλες εταιρείες, που θα κατασκευάσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά η αγορά των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
  • Η εταιρεία παραγωγής φωτοβολταϊκών συστημάτων SolarCity ήταν ιδέα του Ελον Μασκ ο οποίος υποστήριξε οικονομικά τα ξαδέρφια του για να την στήσουν, αλλά παραμένει ο κύριος μέτοχος της εταιρείας, η οποία είναι  ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής φωτοβολταϊκών στις ΗΠΑ.
  • Τον Αύγουστο του 2013 παρουσίασε μια πρόταση για μια νέα μορφή συγκοινωνιακού μέσου  την οποία ονόμασε Hyperloop
  • Έχει υπάρξει χορηγός τόσο των Δημοκρατικών, όσο και των Ρεμπουμπλικανών
  • Θεωρεί πως η κλιματική αλλαγή είναι σημαντική απειλή για την ανθρωπότητα, ωστόσο έχει δεχτεί κριτική για το πόσο ειλικρινής είναι στην τοποθέτησή του αυτή, τη στιγμή που κάνει χορηγίες σε πολιτικούς με αντίθετες απόψεις.
  • Έχει ιδρύσει φιλανθρωπικό ίδρυμα με την ονομασία Musk Foundation, το οποίο επικεντρώνεται στην παροχή συστημάτων ανανεώσιμων και ελεύθερων πηγών ενέργειας σε περιοχές, όπου έχουν πληγεί από καταστροφές. Επίσης χρηματοδοτεί τεχνολογικά μουσεία, έρευνες για τον έλεγχο της τεχνητής νοημοσύνης, για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις διαστημικές τεχνολογίες.