Οι κινήσεις της Daimler για αναδιάρθρωση ενόψει Γενικής Συνέλευσης και η εξάρτησή της από την Κίνα

Τρεις προκλήσεις αντιμετωπίζει η μεγάλη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler AG, η οποία έχει προγραμματίσει την ετήσια γενική της συνέλευση την ερχόμενη Παρασκευή 10 Ιουλίου 2020. Θα είναι η πρώτη συνέλευση του Ola Kallenius στο τιμόνι της Daimler μετά την αποχώρηση του πετυχημένου, βετεράνου  CEO Dieter Zetsche πέρυσι.
Την προηγούμενη Τετάρτη ο Ola Kallenius δήλωσε ότι η Daimler που κατασκευάζει τα οχήματα Mercedes-Benz και συνολικά η βιομηχανία οχημάτων θα υποστούν οδυνηρές περικοπές, έτσι ώστε να ξεπεράσουν την οικονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία του Covid-19.

Η πανδημία έτσι όπως εξελίσσεται αναγκάζει τους κατασκευαστές να κάνουν πιο βαθιά αναδιάρθρωση από ό,τι είχαν προγραμματίσει πριν, δήλωσε ο Kallenius την Τετάρτη στη διάρκεια διαδικτυακής εκπομπής που φιλοξένησε η μεγαλύτερη εργατική ένωση της Γερμανίας, IG Metall.

Η «πολύ πιο σκληρή πραγματικότητα» για τον κλάδο μετά το Covid-19 θα απαιτήσει «δραστικές» περικοπές μισθών, με τα στελέχη της Daimler να αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες μειώσεις από ό, τι οι εργαζόμενοι σε χαμηλότερες θέσεις, είπε. Οι προσαρμογές είναι απαραίτητες για την προστασία της οικονομικής κατάστασης της Daimler και τη διασφάλιση των επενδύσεων σε μελλοντικές τεχνολογίες. Το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Daimler, που διέρρευσε στη δημοσιότητα τον Νοέμβριο του 2019, δηλαδή πριν την πανδημία του κορωνοϊού, προέβλεπε μείωση του εργατικού δυναμικού κατά περίπου 10.000 θέσεων εργασίας και μείωση των δαπανών προσωπικού έως 1,4 δισ. ευρώ έως το 2022. Η Daimler απασχολούσε 299.000 υπαλλήλους στο τέλος του 2019.

Ο Kallenius πρέπει να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα την Παρασκευή στους μετόχους καθώς η τιμή της μετοχής έχει μειωθεί 26%, διαμορφώνοντας για την Daimler χρηματιστηριακή αξια περίπου 39 δισ. ευρώ περίπου το 1/5 της Tesla Inc.

Η Daimler προσπαθεί να εξασφάλισει προμηθευτές για τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα. Η εταιρεία θα αποκτήσει ένα μικρό μερίδιο 3% στην Farasis, την κινεζική εταιρεία παραγωγής μπαταριών, καθώς η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αυξάνει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων της. Η Daimler δήλωσε ότι θα επενδύσει «ποσό πολλών εκατομμυρίων ευρώ», με την επιφύλαξη κανονιστικών εγκρίσεων, και θα διορίσει τον Markus Schäfer της Mercedes, στο εποπτικό συμβούλιο της Farasis.

Αυτή η επένδυση πραγματοποιείται διότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζονται για  τα ηλεκτρικά αυτοκίνητά τους, σε μεγάλο βαθμό στους κατασκευαστές μπαταριών από την Ασία και επιδιώκουν μία βάση στη νέα εφοδιαστική αλυσίδα.

Τον Μάιο, η Volkswagen έγινε η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που αγόρασε απευθείας μια κινεζική εταιρεία παραγωγής μπαταριών. Ανακοίνωσε ότι θα ξοδέψει 1,1 δισ. ευρώ για να αποκτήσει μερίδιο 26% στην εταιρεία Gotion High-Tech και να γίνει ο μεγαλύτερος μέτοχός της.

Η Daimler, έχοντας λανσάρει το πρώτο σύγχρονο αυτοκίνητο με μπαταρία Mercedes, το EQC πέρυσι, δεσμεύθηκε να προσφέρει πέντε πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 20 plug-in υβριδικά μοντέλα έως τα τέλη του 2020. Έχει μια υφιστάμενη συμφωνία προμήθειας για μπαταρίρες λιθίου με τη Farasis, η οποία διαθέτει δύο εργοστάσια στην Κίνα και κατασκευάζει τεράστια εργοστάσια στην ανατολική Γερμανία και τις ΗΠΑ, όπου η Mercedes διαθέτει μεγάλο χώρο παραγωγής.

Η Daimler εξαρτάται όλο και περισσότερο από την Κίνα, όπου επιτυγχάνει το μεγαλύτερο μέρος των κερδών της και έχει κοινοπραξίες με τις αυτοκινητοβιομηχανίες Geely και BAIC. Και οι δύο Κινέζοι εταίροι κατέχουν επίσης μερίδια στην Daimler.

Μεταξύ των ενεργειών αναδιάρθρωσης η Daimler ανακοίνωσε ότι θα αλλάξει την χρήση του εργοστασίου στο Hambach της Γαλλίας, όπου κατασκευάζεται το Smart. Επιδιώκει είτε να πουλήσει το γαλλικό εργοστάσιο αυτοκινήτων ή να κόψει ότιδήποτε την επιβαρύνει οικονομικά, είτε παραχωρώντας το εργοστάσιο όπου εργάζονται 1.600 άτομα στην κοινοπραξία της με την κινέζικη Zhejiang Geely. Η κίνηση αυτή θα κοστίσει εφάπαξ 500 εκατ. ευρώ ανέφερε η Daimler την Παρασκευή ενώ δεν αναμένονται αναμένει επιπτώσεις στις ελεύθερες ταμειακές ροές.

«Οι επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 στην οικονομία δημιουργούν νέες συνθήκες», δήλωσε ο Ola Kallenius, με αφορμή την παραπάνω ανακοίνωση, προσθέτοντας ότι “σε αυτό το πλαίσιο βελτιστοποιούμε το παγκόσμιο δίκτυο παραγωγής μας.”