Καλλυντικά on-line: Ο κλάδος της ομορφιάς, που «έβγαλε» τον κόσμο για ψώνια εν καιρώ πανδημίας

Ένας τομέας που μεγεθύνθηκε απότομα τους προηγούμενους μήνες λόγω Covid και αναμένεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών και επιχειρηματιών, να εξελιχθεί ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια είναι αυτός των ηλεκτρονικών αγορών των καλλυντικών.

της Μαρίας Μπακοπούλου

Ήδη από το 2018 και με αποκορύφωμα τους προηγούμενους μήνες του lockdown, πληθαίνουν οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο χώρο και αναμένουν σταδιακά ολοένα και μεγαλύτερη συμβολή του e-commerce στον ετήσιο τζίρο τους, παράλληλα με τα έσοδα από τα φυσικά σημεία πώλησης.

Τη σημαντική αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου από τους καταναλωτές, λόγω της πανδημίας του κορονοιού, και του κλάδου των καλλυντικών on line καταδεικνύει, εξάλλου, και πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησαν το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστήμιο Αθηνών με δείγμα 1.050 ατόμων την περίοδο Μάρτιος-Μάιος 2020.

Σε αυτήν αποτυπώθηκε, ανάμεσα σε άλλες κατηγορίες, ότι οι παραγγελίες σε online αγορές σε καλλυντικά, ειδικά σώματος, εκτοξεύθηκαν σε αυτό το χρονικό διάστημα στο… 540%, δημιουργώντας κατά κάποιον τρόπο μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, πεδίο δόξης… λαμπρόν για τις εταιρίες που διέβλεψαν την τάση και έστρεψαν άμεσα εκεί το ενδιαφέρον τους.

Φορείς της αγοράς καλλυντικών μιλούν για έναν κλάδο με μεγάλη δυναμική τα τελευταία χρόνια, ο οποίος θα εμπλουτιστεί ακόμα περισσότερο με επενδύσεις το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, καθώς συνιστά ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, ειδικά των γυναικών.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τα όσα τονίζει στο THECEO.GR ο καθηγητής Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργος Δουκίδης, «οι έρευνες έχουν δείξει πως ο συγκεκριμένος κλάδος είναι ανάμεσα σε αυτούς που αναπτύσσονται συνεχώς στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με μεγάλη διείσδυση στο κοινό που κάνει κατά κόρον ηλεκτρονικές αγορές και ειδικά στις νεαρές γυναίκες, αυτές που ονομάζουμε ‘’millenials’’, δηλαδή τις 25-44 που βρίσκονται στην αγορά εργασίας και είναι πιο εξοικειωμένες με την τεχνολογία».

Εκπρόσωποι εγχώριων και πολυεθνικών εταιριών καλλυντικών μιλούν στο THECEO.GR για την ταχύτατη ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς, επισημαίνοντας, βέβαια στο σύνολό τους ότι ‘’κορωνίδα’’ των επιχειρήσεών τους συνιστούν καταρχήν τα φυσικά σημεία πώλησης.

Sephora Greece: «100% πάνω σε σχέση με πέρυσι»

Με το site των Sephora να είναι σε λειτουργία πάνω από τρία χρόνια και το mobile app της εταιρίας να είναι στοχευμένο αποκλειστικά στις ηλεκτρονικές αγορές, η Sephora επαναλάνσαρε το e- κατάστημά της πριν από δύο χρόνια. Όμως οι πωλήσεις και η επισκεψιμότητα απογειώθηκαν κατά την περίοδο του lockdown.

Σύμφωνα με τα όσα τονίζει στο THECEO.GR η marketing director της εταιρίας Ζωή Πιθαρούλη, «είναι ένας τομέας με μεγάλη ανάπτυξη στην Ελλάδα το ηλεκτρονικό εμπόριο των καλλυντικών και το έχουμε δει σταδιακά τα δύο τελευταία χρόνια μέσα από το site της Sephora. Εννοείται ότι η μεγάλη έκρηξη στο e-shop, της τάξης του 100% πάνω σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή χρονιά, έγινε τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο, όταν τα μαγαζιά ήταν κλειστά, αλλά είχε δείξει μεγάλη δυναμική, ήδη, από το 2019».

Παρότι η κ. Πιθαρούλη τονίζει ότι ο πυρήνας και το dna της εταιρίας παραμένει το retail και η άμεση επαφή με τον πελάτη, η Sephora Greece θα εξακολουθήσει την συνεχή ανάπτυξη του e-shop, καθώς θεωρείται ότι μέσα στα επόμενα χρόνια, θα έχει όλο και μεγαλύτερη συμβολή στα συνολικά έσοδα και στον τζίρο της εταιρίας.
Εξάλλου για το 2020 η συμβολή των εσόδων από το ηλεκτρονικό κατάστημα στο συνολικό τζίρο της εταιρίας εκτιμάται ότι θα είναι 10%, νούμερο το οποίο αναμένεται να αυξάνεται σταδιακά τα επόμενα χρόνια.

Dust & Cream: «Το e- shop κάλυψε ένα σημαντικό κομμάτι των απωλειών»

Τον περασμένο Μάρτιο λανσαρίστηκε το e-shop της Dust & Cream, της εταιρίας που ξεκίνησε την πορεία της στην ελληνική αγορά καλλυντικών το 2012 από τον Λέανδρο Καρακατσάνη από τη Θεσσαλονίκη και σήμερα μετρά 78 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα και ένα e-shop που κάλυψε ένα σημαντικό κομμάτι της απώλειας κερδών από το lockdown.

Σύμφωνα με τα όσα τονίζει η marketing director της εταιρίας, Ολυμπία Τζιμαράκα στο THECEO.GR, «το e-shop μας άνοιξε τον Μάρτιο του 2020, σχεδόν παράλληλα με την έκρηξη του Covid και είχε μεγάλη δυναμική από την πρώτη στιγμή, με συνεχείς αυξητικές τάσεις. Θα έλεγα μάλιστα ότι κάλυψε ένα αρκετά σημαντικό κομμάτι των εσόδων που χάσαμε από τα φυσικά σημεία πώλησης εκείνη την περίοδο. Είναι ευνόητο ότι τώρα δεν τρέχει με τους ρυθμούς που “έτρεχε” τους μήνες του lockdown, αλλά είναι σε ένα πολύ καλό σημείο που δείχνει ότι είναι τάση που ήρθε για να μείνει».

Η ίδια υποστηρίζει ότι η βελτίωση του site και του e-shop θα είναι συνεχής μέσα στα επόμενα χρόνια, με την εταιρία να υιοθετεί μια πολυκαναλική στρατηγική, που θα συνδυάζει την ηλεκτρονική παρουσία με την επίσκεψη στο κατάστημα: «Δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να χάσουμε την επαφή με τον πελάτη, θέλουμε μέσα από το κατάστημα να έχουμε αλληλεπίδραση του καταναλωτή με τη μάρκα μας, όμως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε αυτή την ορμή του e-commerce τόσο στην Ελλάδα, όσο και παγκοσμίως, γιαυτό μεγάλο μέρος των επενδύσεων μας στο μέλλον θα απευθύνεται και σε αυτό το κομμάτι».

Hondos Center: Με αυξητικές τάσεις ακόμα και σήμερα

Είδε λίγο πιο μπροστά από την εποχή του το Hondos Center και άνοιξε το e-shop του τον Οκτώβριο του 2019, ενισχύοντας, επί της ουσίας, το site του ομίλου που προϋπήρχε τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με στελέχη της εταιρίας, υπήρξε μεγάλη έκρηξη παραγγελιών τους μήνες Απρίλιο και Μάιο, την περίοδο δηλαδή που τα καταστήματα ήταν κλειστά, αλλά το e-shop συνεχίζει ακόμα και τώρα να δέχεται παραγγελίες, οι οποίες εκτελούνται την επόμενη ημέρα.
Οι πληροφορίες του ΤΗΕCEO.GR θέλουν το ηλεκτρονικό κατάστημα του ομίλου καλλυντικών να ενισχύεται το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, καθώς, όπως αναφέρουν κύκλοι από την εταιρία, η συγκεκριμένη τάση ήρθε για να μείνει μέσα στα χρόνια.

Gavrilis Group: Ιδανικό timing 

Μπορεί η εταιρεία να βρίσκεται στο τέλος της τρίτης δεκαετίας από την ίδρυσή της το 1992 από τον Θωμά Γαβρίλη, με αντικείμενο την παραγωγή καλλυντικών, όπως τα Tommy G, και να βασίστηκε η ανάπτυξή της μέσα από τα καταστήματα, αλλά στις αρχές της παρούσας χρονιάς ξεκίνησε να λανσάρει το e-shop της, απ’ όπου οι καταναλωτές μπορούσαν να προμηθευτούν όλα τα είδη της με ένα κλικ στο σπίτι τους. Συμπτωματικώς, μετά από δύο μήνες εμφανίστηκε ο κορονοϊός , δίνοντας ακόμα περισσότερη ώθηση στα προϊόντα μέσω του e-shop.
Σύμφωνα με την κυρία Toύλα Γαβρίλη, marketing manager στην Gavrilis Group «η ανάπτυξη του e-shop μας ήταν ένα project που το συζητούσαμε αρκετό καιρό στην εταιρία και τελικά ξεκίνησε τη λειτουργία του λίγο πριν αρχίσει ο κορονοϊός, ήταν θα λέγαμε, το ιδανικό timing για την έναρξή του. Όπως αναφέρει στο ΤΗΕCEO.GR, υπήρξε απότομη ανάπτυξη και εκτόξευση των παραγγελιών μέσα στο lockdown, αλλά πλέον τα πράγματα έχουν ομαλοποιηθεί. Προσθέτει ότι στόχος της εταιρίας είναι να λειτουργεί συνδυαστικά το ηλεκτρονικό κατάστημα με τα φυσικά σημεία πώλησης: «Ακριβώς επειδή τα καλλυντικά και ειδικά αυτά που μπαίνουν στο πρόσωπο μιας γυναίκας είναι ένας ευαίσθητος τομέας, η πελάτισσα θέλει να τα δει από κοντά, δεν νομίζω ότι θα σταματήσει ποτέ η παρουσία των προϊόντων μας στα καταστήματα».

Ο χρόνος παράδοσης του e-shop της Gavrilis group είναι η επόμενη ημέρα από την παραγγελία, ενώ πλέον έχει δημιουργηθεί και πιστή πελατεία, καθώς υπάρχουν καταναλωτές που κάνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα επαναληπτικές παραγγελίες. Στην παρούσα φάση, η τιμολογιακή πολιτική της εταιρίας είναι η ίδια με αυτή που ισχύει στα φυσικά καταστήματα, ωστόσο αναμένεται να διαφοροποιείται κατά καιρούς, προκειμένου να προσελκύσει ακόμα περισσότερο κόσμο με τρικ όπως ειδικές προσφορές αποκλειστικά και μόνο μέσω του e-shop τα Σαββατοκύριακα.