Πως η πτώση του τουρισμού χτύπησε τις εταιρίες βραχυχρόνιων μισθώσεων αυτοκινήτων σε σημείο κάποιες να λειτουργούν με ζημιές

Eίναι ένας από τους κλάδους, που χτυπήθηκαν περισσότερο από την κατακόρυφη πτώση του τουρισμού φέτος: Οι εταιρίες βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων μισθώσεων αυτοκινήτων είδαν τα έσοδα και τον κύκλο εργασιών τους να κατρακυλούν το πρώτο εξάμηνο του 2020 ως συνέπεια της πανδημίας, με αποτέλεσμα τον επαναπροσδιορισμό οποιουδήποτε προγραμματισμού, λόγω της μείωσης εσόδων και κερδών. 

Γράφει η Μαρία Μπακοπούλου

Μετά από σερί ετών με θετικό πρόσημο και ικανοποιητικά κέρδη λόγω της συνεχούς ανόδου του τουρισμού, είναι η πρώτη χρονιά που οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ενοικίασης αυτοκινήτων στη χώρα μας σημειώνουν μειωμένους ή έστω σταθερούς τζίρους και υποχρεώνονται να αναθεωρήσουν στόχους και επενδύσεις σε νέα οχήματα.

Ομόφωνα, ο κύριος λόγος για την κατάσταση είναι η φετινή «βουτιά» του τουρισμού, η «βαριά βιομηχανία» της χώρας, που για τις περισσότερες εταιρίες μισθώσεων αυτοκινήτων συνδέεται άμεσα με την άνοδο ή πτώση της δραστηριοποίησής τους.

Τα άσχημα νέα ξεκίνησαν ήδη από τον περασμένο Μάρτιο, όταν και άρχισαν εκτός από το lockdown και οι απαγορεύσεις πτήσεων και κατά συνέπεια η έλευση προς τη χώρα μας αλλοδαπών επισκεπτών, που για τις εταιρίες είναι ο κινητήριος μοχλός, κάθε έτος, ειδικά από Απρίλιο μέχρι Σεπτέμβριο.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία επιβατικής κίνησης του Αεροδρομίου ‘’Ελ. Βενιζέλος’’, η άνοδος του πρώτου διμήνου του 2020, έδωσε τη θέση της σε υποχώρηση της επιβατικής κίνησης κατά 50% από τις 15 Μαρτίου και ύστερα.

Η κατάσταση έγινε χειρότερη, δύο εβδομάδες αργότερα, στις 24 Μαρτίου, όταν και η πτώση εκτοξεύθηκε στο -97%, με μόλις 1.728 επιβάτες να διακινούνται από το διεθνές αεροδρόμιο της χώρας από 52.090 την ίδια ημέρα το 2019.

Αλλά και μετά το τέλος του lockdown και το σταδιακό άνοιγμα κάποιων πτήσεων τα πράγματα δεν έγιναν καλύτερα, καθώς σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, για τον μήνα Ιούνιο οι αφίξεις τουριστών υποχώρησαν κατά 93% ενώ οι εισπράξεις κατρακύλησαν σε ποσοστό 97,5%, φθάνοντας μόλις στα 64,3 εκατ. ευρώ από 2,55 δισ. που ήταν τον Ιούνιο του 2019.

Επίσης αρνητικό είναι το πρόσημο και για το πρώτο εξάμηνο του ελληνικού τουρισμού συνολικά, με τις αφίξεις να έχουν υποχωρήσει κατά 76,9% και τις εισπράξεις κατά 87,5%.

Αυτοί οι αριθμοί συνδέονται άρρηκτα με την πορεία των εταιριών βραχυχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων, που είδαν τα γραφεία τους σε αεροδρόμια και λιμάνια να υπολειτουργούν, με μεγάλο μέρος των υπαλλήλων τους να μπαίνουν σε αναστολή εργασίας λόγω της μείωσης της δραστηριότητας.

Τρεις από τις μεγαλύτερες εταιρίες ενοικιάσεων αυτοκινήτων στην Ελλάδα βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα, με την πανδημία, ήδη από τον Μάρτιο να οδηγεί σε περικοπές προσωπικού και κόστους, μικρότερη ανανέωση στόλου και τελικά ελαχιστοποίηση τζίρου και κερδών.

Autohellas: Εκτιμήσεις για ελάττωση τζίρου κατά 12-15%

Ως πρόκληση αντιμετωπίζει η εταιρία AutoHellas Hertz,  συμφερόντων της οικογένειας Βασιλάκη (Aegean) την περίοδο του κορονοιού, τονίζοντας, ωστόσο, ότι συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά και σε αυτή την περίοδο των μειωμένων αφίξεων, βιώνοντας ταυτόχρονα την αβεβαιότητα που προκαλεί η επόμενη ημέρα.

Παρότι η εταιρία το πρώτο τρίμηνο κατάφερε να διατηρήσει τον κύκλο εργασιών της, παρουσιάζοντας μάλιστα αύξηση 2%, κατέγραψε μείωση 18% στις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων του στόλου μισθώσεων σε σχέση με το 19%.

Η οριακή αύξηση του α’ τριμήνου πάντως, δεν φαίνεται ότι θα μπορεί να διατηρήσει θετικό πρόσημο για όλο το χρόνο, καθώς όπως είχε δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας στην τακτική γενική συνέλευση Ευτύχης Βασιλάκης, ο συνολικός τζίρος του 2020 θα έχει τελικά απώλειες 12-15%. Οι απώλειες ίσως να είναι μεγαλύτερες, καθώς το πιο σημαντικό κανάλι παραγωγής κρατήσεων για την Autohellas είναι η αεροπορική εταιρεία Aegean, το πτητικό έργο της οποίας συνεχίζει να είναι μειωμένο έως και 50%.

Avis: Πτώση εσόδων έως και 40%

Πλάνο προσαρμοσμένο στην υγειονομική κρίση και την πτώση του τουρισμού ακολούθησε από πολύ νωρίς μέσα στο έτος η Avis, που εξαγοράστηκε το 2018 από τον τουρκικό όμιλο Otokoç Otomotiv (Koç), προκειμένου να ανταπεξέλθει στα νέα δεδομένα, προχωρώντας σε πρόγραμμα ελάττωσης των λειτουργικών της εξόδων και με στόχο την εξοικονόμηση έως και 30 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με την έκθεση διαχείρισης του ΔΣ της εταιρίας για το 2019, ανάμεσα στις ενέργειες που περιλαμβάνει αυτό το πρόγραμμα είναι ο περιορισμός του δικτύου των καταστημάτων, αλλά και η επαναδιαπραγμάτευση των ενοικίων αυτών που θα μείνουν με τους ιδιοκτήτες, όπως επίσης και με τα μεγάλα αεροδρόμια.

Οι πρώτες εκτιμήσεις από στελέχη της εταιρίας, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην έκθεση, μιλούν για μείωση εσόδων κατά 40%, με την πτώση να επικεντρώνεται στην περίοδο Μαρτίου – Ιουνίου 2020.

Μάλιστα, θα είναι η πρώτη χρονιά που τα έσοδα αναμένεται να έχουν αρνητικό πρόσημο, μετά από αρκετά έτη ανοδικής πορείας.

H εταιρία εξακολουθεί να έχει ισχυρή κεφαλαιακή βάση και ικανοποιητικές αποδόσεις από τη χρήση του 2019, όταν ο κύκλος εργασιών του ομίλου αυξήθηκε κατά 7,5%, σε σχέση με το 2018, σε 190,7 εκατ. ευρώ, τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν σε περίπου 24 εκατ. ευρώ από 18,5 εκατ. ευρώ.

Sixt: Πτώση 60% με ζημιές  

Παρότι ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος ξεκίνησαν με θετικό πρόσημο, η μείωση δραστηριοτήτων για το εμπορικό σήμα Sixt στο εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2020 ήταν καταλυτική στο να παρουσιάσει ζημιές το συγκεκριμένο τμήμα δραστηριότητας. Το εμπορικό σήμα Sixt στην Ελλάδα εκμεταλλεύεται η εταιρεία Μοτοδυναμική Α.Ε.Ε.  της οικογένειας Κυριακοπούλου (η βασικότερη μέτοχος Αικατερίνη Κυριακοπούλου απεβίωσε προσφάτως) μετά την εξαγορά (Νοέμβριος 2018) της εταιρείας Λάϊον Ρένταλ Α.Ε., η οποία εκπροσωπεί τον γερμανικό οίκο Sixt GmbH.

Τα έσοδα της Μοτοδυναμικής από τις μισθώσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν το α΄εξάμηνο του 2020 κατά 60% σε 3,729 εκατ. ευρώ από 9,478 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα το μεικτό αποτέλεσμα να καταστεί αρνητικό κατά 1,74 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση της εταιρείας έχει εστιάσει την προσοχή της στον περιορισμό των εξόδων και την βελτιστοποίηση των χρηματοροών.